Cílem této první a unikátní soutěže svého druhu je zábavnou formou seznámit mladé lidi s problematikou fondů EU a kohezní politiky. Dvou až pětičlenné týmy studentů a pedagogů humanitních, technických či odborných středních škol si samy zvolily téma a navrhly, jak by se evropské finance daly využít k podpoře regionu, ve kterém žijí nebo studují. Ačkoli přihlášené projekty měly oproti těm reálným jednodušší formu, jejich autorům se v řadě případů podařilo přiblížit se kvalitou svých návrhů opravdovým projektovým žádostem. Všechny soutěžní projekty musely prokázat účelnost, udržitelnost a realistický finanční rámec, tedy kritéria skutečných projektových žádostí o dotace.
Autoři vítězného projektu
Interaktivní Šumava pro každého z Gymnázia ve Vimperku uspěli s návrhem aplikace pro uživatele „chytrých“ telefonů a tabletů. Přízeň poroty si získali ukázkou již hotové aplikace, která návštěvníkům národního parku pomůže s vyhledáním tras, nabídne informace o zajímavých místech či lyžařských areálech. Aplikaci vedle turistů využijí také příznivci geocachingu či školy v přírodě, pro které jsou určeny zajímavé vzdělávací programy.
„Realizace takového projektu by představovala první ucelenou informační službu, která v rámci jedné aplikace nabídne vedle klasického informačního kanálu také možnost vzdělávat se a naplno poznat Šumavu,“ ocenil vítězný projekt při slavnostním vyhlášení Daniel Braun, náměstek ministryně pro Národní orgán pro koordinaci.
Na druhém místě se umístil tým studentů Gymnázia Benešov s návrhem rekonstrukce tamního autobusového nádraží. Jako třetí nejlepší projekt na celostátní úrovni porota ocenila návrh informační kampaně o možnostech zlepšení kvality ovzduší na Opavsku, který představil tým studentů Slezského gymnázia.
„Výběr nejlepšího projektu nebyl jednoduchý. Návrhy, které postoupily do celostátního kola, byly po všech stránkách detailně zpracované, realizovatelné a také dlouhodobě udržitelné. Studenti prokázali vynikající znalost dané problematiky a své návrhy konzultovali nejen s odborníky, ale také s předpokládanými uživateli navrhovaných projektů,“ vyzdvihl první náměstek ministryně vysokou úroveň přihlášených projektů.
Úspěch druhého ročníku soutěže ukázala již vysoká kvalita ústních prezentací v sedmi regionálních kolech, kde studenti představili skutečně širokou škálu projektů z různých oblastí podpory dotovaných evropskými fondy. Soutěžící své návrhy popsali porotcům nejen z řad ministerstva, ale i zástupcům regionálních operačních programů a koordinátorů sítě Eurocenter. Hodnotitelé pak do celostátního kola poslali nejlepší projekt z každého regionu. Vedle projektů zaměřených na péči o seniory či revitalizaci krajiny předvedli studenti také velmi originální návrhy hvězdářské observatoře, podpory dobrovolných hasičů či rekonstrukce pivovaru.
Soutěž „Navrhni projekt“ probíhala v termínu od 3. září 2013 do 20. ledna 2014. Projekty se mohly týkat např. podnikání, dopravy, cestovního ruchu, životního prostředí či dalších skutečných oblastí podpory, a to v jednom či více regionech ČR. Studenti při přípravě svých návrhů využili nejen pomoc pedagogů, ale také semináře koordinátorů Eurocenter a pro účely soutěže speciálně sestavenou metodologickou příručku ministerstva. Jako inspirace jim posloužily také snímky z úspěšné letní soutěže
„Vyfoť projekt“ a online
Mapa projektů. Na webu soutěže
www.navrhniprojekt.cz budou k dispozici nejlepší projekty regionálních kol, které na svých webových stránkách bude propagovat také 13 Eurocenter po celé republice.
Vedle šance na realizaci vlastních nápadů si nejšikovnější studenti a jejich pedagogové odnášejí také hodnotné ceny. Nejlepší projektové týmy regionálních kol obdržely tablety a elektronické čtečky, ke kterým celostátní finalisté získali také program pro úpravu, organizaci a sdílení fotografií. Letošní vítězové soutěže se pak mohou radovat z nejnovějších ultrabooků.