6. 2. 2019
Již třetí ze série reportáží o úspěšných projektech financovaných z evropských fondů, které připravuje Deník ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, se zaměřuje na legendárního výrobce nákladních automobilů Tatra. Kopřivnický automobilka získala 30 mil. korun na rozvoj výzkumného a rozvojového centra. Evropský dotace přispěla ke konkurenceschopnosti společnosti, a to i ve světovém měřítku.
Značka Tatra je ve světě nákladních automobilů stále pojmem. Tatra Trucks prošla po změně vlastníků úspěšnou restrukturalizací. Před firmou se nyní otevírají i největší světové trhy. Tomu pomohla také dotace EU do výzkumného a vývojového centra.
Úspěšnou restrukturalizací prošla po změně vlastnické struktury světoznámá kopřivnická automobilka. V roce 2013 ji převzala společnost Tatra Trucks, která zaměstnává téměř 1100 kmenových zaměstnanců. Dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu.
Nosným výrobním programem jsou těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu terén-silnice, takže není divu, že naši návštěvu v Kopřivnici jsme začali na továrním zkušebním polygonu, který je českým i evropským unikátem a který v loňském roce prošel modernizací.
Jednou z priorit společnosti je zlepšování a zefektivňování výroby a vývoje vozidel. „Loni jsme uvedli do provozu nové pracoviště sloužící k výrobě nosných rour podvozků Tatra. Znamenalo to návrat výroby této důležité části vozidel zpět do vlastních výrobních prostor,“ říká při prohlídce nového pracoviště Petr Hendrych, ředitel obchodu a marketingu společnosti Tatra Trucks. „Konstrukční a technologická unifikace přinesla především zjednodušení a sjednocení některých prvků nosné roury a nový technologický postup jejich výroby,“ dodává Petr Hendrych.
„Tatra Trucks získala dotaci z programu Podnikání a inovace ve výši téměř 30 miliónů korun na zásadní modernizaci výzkumného a vývojového centra, ke které přidala srovnatelnou částku z vlastních zdrojů. Projekt byl zahájen v polovině roku 2015 a byl ukončen v září 2017,“ říká mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek.
„Díky němu se pořídily technologie, které umožní Tatře dále inovovat a zvyšovat kvalitu jejích vozidel. Jedná se například o kontrolní, měřící a testovací zařízení pro dynamickou zkušebnu, vozidlovou zkušebnu a nový hardware i software pro úsek konstrukce. Tato dotace podstatně přispěla k udržení konkurenceschopnosti naší automobilky,“ dodává.
Společnost Tatra Trucks také získala na začátku minulého roku dotaci z evropských fondů na revitalizaci významné kulturní památky Slovenská strela. Celkové náklady projektu včetně výstavby depozitáře a uvedení motorového vlaku do pojízdného stavu jsou vyčísleny na 118 milionů korun, z čehož téměř 80 milionů tvoří dotace.
Zbylou částku poskytne společnost Tatra Trucks. Slovenská strela již opustila své dosavadní místo před Technickým muzeem Tatra v Kopřivnici. Po revitalizaci bude umístěna v novém depozitáři, který najde místo před novým muzeem automobilů Tatra.
Loni také začala naplno fungovat nová zkušebna náprav s novým elektronickým vybavením, díky které byly zavedeny nové technologie a způsoby testování a zkoušek.
Naše návštěva kopřivnické automobilky probíhá právě v době, kdy se jede Rallye Dakar 2019.
V rámci strategického sponzoringu sportovních aktivit prodloužila společnost Tatra Trucks spolupráci s roudnickou technologickou firmou Buggyra v rámci týmu Tatra Buggyra Racing na další dva roky. Pokračuje tak i spolupráce na vývoji dakarských soutěžních speciálů a doprovodných vozidel odvozených z modelové řady Tatra Phoenix. „Tato spolupráce je pro nás přínosná hned z několika hledisek. Během Dakaru je Tatra na očích snad všude v českých, ale i zahraničních mediích, ve spolupráci s Buggyrou pak testujeme komponenty, které bychom následně mohli využít i v sériově vyráběných vozech,“ uvádí mluvčí Čírtek.
Sto dvacet let tradice
Kopřivnická automobilka, známá pod značkou Tatra, se řadí mezi nejstarší automobilky světa a již více než 120 let výrazným způsobem ovlivňuje automobilový průmysl nejen v Česku, ale i zahraničí.
Nákladní vozidla této značky jsou založena především na tatrovácké koncepci automobilu, kterou se doposud nepodařilo nikomu úspěšně napodobit.
Více o projektu včetně videa naleznete na www.mapaprojektu.cz.
Rozhovor s Petemr Hendrychem, ředitelem obchodu a marketingu společnosti Tatra Trucks si můžete přečíst na stránkách Deníku.