2. 7. 2019
Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Deníkem připravuje sérii článků o přínosech evropských fondů. Díky reportáži se nyní můžete podívat do Brna, kde bylo jen od roku 2016 pořízeno 60 nových ekologických autobusů na zemní plyn, jenž přispívají ke snižování emisí. Dotace ve výši 411 milionů Kč pokryla 85 % nákladů.
Více než polovinu vozového parku autobusů brněnského dopravního podniku tvoří vozidla jezdící na zemní plyn, což výrazně pomáhá snižovat i emise ve městě. Od roku 2016 bylo díky dotaci ve výši 411 milionů Kč z fondů EU pořízeno 60 CNG autobusů. Dotace pokryla 85 procent nákladů.
V pozoru, téměř jako vojáci, stojí v autobusové vozovně v brněnské Slatině seřazené desítky autobusů. Lesknoucí se čistotou, v červeno-bílé barvě, jsou připravené kdykoliv vyjet do terénu a svézt tisíce Brňanů do jejich cíle. Pozorný návštěvník si ale hned na první pohled na vozidlech všimne jedné zvláštnosti. Místo aby měly střechy rovné, jsou na nich, laicky řešeno, obrovské hrby.
„Jde o nádrže na plyn. Cestující díky nim na první pohled poznají, že přijíždí jeden z nových autobusů. Dokonce jim vymysleli i přezdívky, hrbáč nebo bublifuk,“ říká řidič autobusu a technik jízdy z brněnského dopravního podniku Jan Šretr.
Ve slatinské vozovně jsou autobusy na stlačený zemní plyn, neboli CNG autobusy, v převaze. „Máme dvě autobusové vozovny, v Medlánkách a tady ve Slatině. CNG autobusy jsou pouze ve druhé, jelikož tady máme plničku, díky které je můžeme dotankovat,“ zmiňuje mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. „Jejich největší výhodou je, že jsou nízkopodlažní, v celém vozu je klimatizace, což znamená větší pohodlí pro cestující, a také že šetří ovzduší. Co se týče ovládání a funkčnosti, pro nás řidiče jde o úplně běžný typ autobusu, byť má třeba jiný typ motoru a samozřejmě jiné palivo,“ říká Šretr.
Dokonale zabezpečené
Celkově vlastní brněnský dopravní podnik 160 CNG autobusů, což je více než polovina všech vozidel.
Lidé se s CNG autobusy, pořízenými díky dotaci z evropských fondů, mohou potkat v celém městě. Autobusovou flotilu tvoří krátká i dlouhá kloubové vozidla. „Kloubové CNG autobusy využíváme na všech linkách, kde z kapacitních důvodů nasazujeme kloubové vozy, tedy například na linkách 40, 44, 50, 61 či 84,“ zmiňuje provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.
Byť se někteří cestující zpočátku autobusy na plyn báli jezdit, zástupci podniku ujišťují, že jsou naprosto bezpečné. „Ve vozidlech je tolik bezpečnostních prvků, že žádný únik plynu ani výbuch nehrozí. V celém voze jsou třeba čidla, aby kontrolovala případný únik plynu. Někteří lidé nám také říkali, že je ve voze cítit plyn, ale ani to nebyla pravda. Prošli jsme celé vozidlo a nic jsme nenaměřili. Jde jen o to, že naftové autobusy samozřejmě jsou cítit trochu jinak a lidé si na to již zvykli. A když trochu zafoukal vítr, a zápach z výfuku plynového autobusu vnikl při otevření dveří do vozu, lidé se polekali, že uniká plyn,“ říká Šretr.
Zatímco pro řidiče se nákupem CNG autobusů téměř nic nezměnilo, pro cestující znamenají větší komfort a pro brněnské ovzduší úlevu. Na jinou práci si museli přivyknout mechanici, kteří o autobusy pečují.
„Údržba a ošetření mohou být mírně náročnější, například olej se mění o trochu dříve než u nafťáků. Také vozidla musíme tankovat venku, kde stojí plnička, na rozdíl od autobusů na naftu, které natankujeme vevnitř, v budově,“ popisuje Šretr. Podle něj ale všechny změny bohatě vyvažuje finanční úspora, kterou s sebou autobusy jezdící na stlačený zemní plyn přinesly. Za palivo se výrazně ušetří.
O tankování se starají technici. Autobusy tankují většinou v noci, když po celém dni přijedou z města, aby mohly na další den ráno opět vyrazit do brněnských ulic za netrpělivými cestujícími. „Tankujeme je každodenně. Samozřejmě, záleží na tom, na jaké lince byl autobus nasazený, jaký byl nebo bude profil tratě či obsazenost vozidla. Třeba autobusy na lince 49, kde jezdí po rovině, mají jinou spotřebu, než autobusy na lince 52, které se šplhají do kopců brněnských Kohoutovic,“ upozorňuje Šretr.
Na plničce zemního plynu v areálu vozovny mohou technici naplnit hned několik autobusů najednou. Na první pohled vypadá téměř jako klasický stojan u čerpací stanice. „CNG autobusy se plní zepředu. Dokážeme je natankovat poměrně rychle, zhruba za pět až sedm minut. Když jsou naplněné, plnička se automaticky zastaví,“ popisuje tankování Šretr a zavírá kapotu vozu.
Podrobnosti projektu včetně videa naleznete na www.mapaprojektu.cz.
Rozhovor s Milošem Havránkem, ředitelem brněnského dopravního podniku na stránkách www.denik.cz