Přeshraniční spolupráce škol prohloubí znalosti pedagogů i žáků
14.10.2009
Navázat spolupráci na různých úrovních má za cíl projekt „Přeshraniční spolupráce Vyšší odborné školy, Střední průmyslové školy automobilní a technické České Budějovice a Staatliche Berufsschule I Deggendorf", který se v těchto dnech rozjíždí naplno. Týká se jak spolupráce mezi vedením obou škol, tak stáží odborných pracovníků i studentů, výměny zkušeností či srovnání systému vzdělávání v České republice a Bavorsku.
Jedná se o tříletý projekt s podporou z Operačního programu Přeshraniční spolupráce ČR-Bavorsko, celkové výdaje projektu jsou 2 642 450 korun. Z toho podíl evropských fondů činí 2 246 082 Kč, Jihočeského kraje (kofinancování) 257 100 Kč, státního rozpočtu 132 123 Kč a podíl žadatele (VOŠ, SPŠ automobilní a technická) 7140 Kč.
„Spolupráce těchto středních škol přispěje ke zvýšení a zpřístupnění know-how a vědomostí v oblasti vzdělávání na obou stranách hranice a tedy i k rozvoji lidských zdrojů. Zanedbatelné pochopitelně nebude ani prohloubení jazykových znalostí účastníků projektu," říká Jana Krejsová, jihočeská krajská radní pro školství, mládež a tělovýchovu.
Výstupy a produkty projektu bude například srovnávací studie vzdělávacích institucí v ČR a Bavorsku, metodika výuky vybraných odborných předmětů včetně srovnání zapojení výpočetní techniky do výuky na obou partnerských školách či porovnání učebních dokumentů.
„Ve škole z Deggendorfu, která vyučuje automobilové obory, jsme našli velice dobrého partnera a spolupráce jistě přinese hodně pozitivního jak pro pedagogy, tak pro žáky. Celkem se z naší školy výměnných pobytů zúčastní 45 žáků z různých ročníků a šest pedagogů. Výměnné pobyty budou trvat maximálně dva týdny," doplňuje Jan Šindelář, ředitel českobudějovické školy.
Deggendorfská škola se představila minulý týden na výstavě Vzdělání a řemeslo v Českých Budějovicích a účast v projektu považuje dle slov svého ředitele za první „skok" ke svým sousedům.
„Ze začátku sice byla mezi našimi pedagogy obava, zda to pro ně nebude jenom nějaká povinnost navíc a zda projekt zvládnou. Ta postupně odpadla a dnes se už všichni těší na vzájemné kontakty a společnou práci. Když spolupráci v tomto duchu začneme budovat už v žácích našich škol, zcela jistě to v nich zůstane i v jejich kariérním postupu," je přesvědčen ředitel bavorské školy Bartholomäus Sagstetter.