Průběžná evaluace naplňování cílů OPTP pro období 2022-2023

Evaluace má sloužit primárně Řídícímu orgánu Operačního programu Technická pomoc (ŘO OPTP) a Evropské Komisi (EK), má se stát nástrojem monitoringu a hodnocení naplňování cílů OPTP 2021+ za rok 2022 (schválení OPTP 21+) a zejména 2023. Předmětem plnění je zajistit víceetapovou evaluaci pro ŘO OPTP, EK, ale i pro stakeholdery, která zajistí: 1. kvalitativní a kvantitativní vyhodnocení do jaké míry jsou naplňovány cíle OPTP; 2. identifikaci pozitivních a negativních faktorů ovlivňujících implementaci OPTP a formulaci návrhů opatření vedoucích k odstranění problémů a bariér; 3. poskytnutí ŘO OPTP zpětné vazby a doporučení týkající se implementace OPTP. Tato průběžná zpráva (1. etapa) představuje zjištění, závěry a doporučení za první prok realizace Průběžné evaluace. Její účel je dvojí: Za prvé, zpráva poskytuje Řídícímu orgánu OPTP první zpětnou vazbu co se týče implementace programu a jeho přínosů pro cílové skupiny. V návaznosti na tyto závěry jsou zpracována doporučení pro úpravu procesů a způsobů implementace programu v následujícím období. Druhým účelem této Průběžné zprávy je sestavit „baseline“ – výchozí hodnoty datových řad, které budou v Průběžné evaluaci dlouhodobě sledovány. Replikace sběru dat každý rok s využitím stejných nebo velmi podobných nástrojů umožní nejen srování v delším časovém úseku, ale především bude možné průběžně analyzovat trendy. Změny v trendech, které jednotlivé Průběžné zprávy zachytí, potom mohou sloužit jako varovný systém, který poukazuje na případné problémy v implementaci. Pro plnění této funkce je zásadní jednoznačně vymezit výchozí hodnoty indikátorů, které jsou především prostřednictvím dotazníkových šetření sledovány.

Operační program Operační program Technická pomoc 2021 - 2027
Druh evaluace on-going
Rok ukončení 2024
Programové období 2021–2027
1. Vzdělávání pracovníků informační struktury fondů EU má dostatečnou kapacitu a pokrývá většinou relevantní témata, přibližně třetina pracovníků se ale vzdělávání z různých důvodů neúčastní. 2. Metodická podpora i komunikace s pracovníky ŘO je na dobré úrovni, větší pozornost lze věnovat zpřehlednění a komunikaci změn v metodickém prostředí. 3. Administrativní kapacita odpovídá nárokům implementace, a to především díky zavedení paušálů, které jsou výrazným přínosem. Zároveň ale řadě příjemcům způsobuje komplikace nízká hodnotu paušálů. 4. V průměrné výši osobních nákladů je mezi horizontálními institucemi a ostatními příjemci výrazný rozdíl. 5. S finančním ohodnocením převládá u respondentů nespokojenost. 6. Většina interních i externích uživatelů informačního a monitorovacího systému je s uživatelskou přívětivostí spíše spokojena, nemalá část uživatelů ale formuluje řadu výtek. 7. Podpora z pohledu administrativní náročnosti tak je hodnocena jako efektivní. Rozpočtové limity podpory jsou vnímány jako klíčový problém pro efektivitu podpory DIA a MV. 8. Regionální partneři si důvěry ve vztahu k ŘO i dalším partnerům v území vysoce cení

©2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena