1) Vytvoření podrobného projektového záměru
Na začátku je třeba si ujasnit, na co peníze potřebujeme, a následně vypracovat podrobný projektový záměr. Projekt by měl mít přesně specifikovaný cíl, logickou strukturu a měli bychom vědět, na jaké cílové skupiny je zaměřen. Velkou pozornost je třeba věnovat rozpočtu a promyslet financování projektu.
Tip: Nejprve si určete, co byste chtěli ve Vaší obci, firmě nebo organizaci zlepšit, a až potom hledejte zdroje financování.
2) Nalezení příslušného programu a v něm konkrétní oblasti podpory pro plánovaný záměr
Podle cíle projektového záměru vyhledáme vhodný program, který umožňuje financování vašeho záměru. Podrobné informace o něm nalezneme v programovém dokumentu, kde jsou specifikovány podporované oblasti a cíle programu. Obsahuje také přehled typů žadatelů, kteří mohou o podporu požádat. Na našem webu najdete rozcestník programů (pro programové období 2014-2020 a pro programové období 2021-2027); po rozkliknutí vámi vybraného programu najdete programový dokument v záložce Dokumenty. (Pro programové období 2021-2027 budou dokumenty teprve doplněny.)
Tip: Základní orientaci o možnostech čerpání z fondů EU poskytují pracovníci Eurocenter, které naleznete v každém krajském městě. Více o nich najdete v záložce Kontakty.
3) Podání žádosti o podporu
Žádost o podporu představuje klíčový dokument, který rozhodne o úspěchu žádosti. Jako průvodce při jeho tvorbě slouží příručky a metodické pokyny řídicích orgánů. Kromě tištěných a elektronických verzí příruček jsou pro žadatele k dispozici i konzultace s odbornými pracovníky řídicích orgánů nebo zprostředkujících subjektů či specifické semináře.
Je třeba vyčkat na to, zda se pro daný projektový záměr otevře vhodná výzva. Existují průběžné výzvy, do kterých lze podat žádost v průběhu delšího časového období a které se vyhodnocují postupně, a kolové výzvy, které jsou otevřeny po několik týdnů až měsíců a všechny podané žádosti se vyhodnocují najednou. Informace o vyhlašovaných výzvách jsou uvedené v harmonogramu výzev. Ve výzvě jsou vždy přesně specifikovány podmínky pro předložení žádosti o podporu – např. typy podporovaných oblastí, její délka, typ oprávněných žadatelů, míra podpory či územní zaměření. Podané žádosti o podporu vyhodnocuje řídicí orgán, nebo jím pověřená instituce, tzv. zprostředkující subjekt.
Žádost i se všemi povinnými podklady a přílohami se podává do stanoveného termínu prostřednictvím elektronického systému ISKP MS 2014+.
4) Posouzení žádosti o podporu
Řídicí orgán či zprostředkující subjekt posuzuje žádosti o podporu podle hodnotících kritérií, která jsou součástí výzvy. V Příručce pro žadatele/příjemce najdeme informace o průběhu hodnocení – např. jak dlouho trvá proces hodnocení či jaké podmínky je nutné splnit pro to, aby byl projekt podpořen. (Příručka pro žadatele je vždy k dispozici ke stažení na webových stránkách operačního programu v době platné výzvy. Je nutné si zajistit vždy aktuální verzi příručky pro žadatele.)
Žadatelé jsou posléze informováni o výsledku hodnocení projektů a mohou se případně proti negativnímu výsledku hodnocení odvolat. Způsob odvolání se proti výsledku hodnocení je nastaven řídicími orgány jednotlivých operačních programů.
Tip: Již při sestavování žádosti prostudujte hodnotící kritéria a žádost jím přizpůsobte.
5) Realizace projektu
S úspěšným žadatelem je následně podepsána smlouva, která podrobně stanoví podmínky realizace projektu. Jedná se zejména o pravidla pro výběr dodavatelů, povinnou publicitu, zásady pro vedení a uchovávání dokladů apod.
Tip: Jakékoli změny oproti schválené projektové žádosti řešte s řídicím orgánem, abyste se vyhnuli nezpůsobilým výdajům.
6) Žádost o platbu
Peníze získáme na základě žádosti o platbu podané řídicímu orgánu nebo zastupující instituci. Platby mohou mít různé podoby – proplacení už vydaných výdajů (tzv. ex-post platba), poskytnutí prostředků dopředu (tzv. ex-ante platba) nebo využití tzv. kombinovaných plateb. Konkrétní podmínky žádostí o platbu stanovuje patřičný řídicí orgán.
7) Vyhodnocení a vyúčtování
Při předkládání žádosti o platbu je třeba prokazovat, že výdaje odpovídají podmínkám obsaženým v podepsané smlouvě. Nezapomínejme proto na průběžné pořizování fotografií, prezenčních listin, předávacích protokolů apod. Těmi budeme později dokládat faktury např. za realizovaná školení a semináře. Řídicí orgán následně zkontroluje, zda jsou naše nároky oprávněné. V případě, že jsou tzv. způsobilé, máme peníze brzy na účtu. Pokud by byly některé výdaje označeny jako nezpůsobilé, např. pokud jsme některé doklady nedoložili, případně doložili nesprávně (např. objednávka nesouhlasí s fakturou), řídicí orgán přistoupí ke korekci a nárokovanou částku nám o ně zkrátí.
8) Kontrola na místě
Vedle administrativní kontroly může přijít i kontrola na místo realizace projektu. Kontroly se mohou týkat například projektové dokumentace, fyzického stavu projektu či finanční stránky. Kontrola vždy sestaví protokol, který shrne poznatky a opatření, která jsou nutná zrealizovat, aby nám nehrozily sankce. Kontroly mohou být plánované i namátkové.
Tip: Pro případné kontroly je důležité mít veškerou dokumentaci na jednom místě, pořizovat zápisy z jednání, uchovávat originály dokumentů, veškerou korespondenci a nastavit procesy a kompetence v projektovém týmu.
9) Publicita projektu
Každý příjemce, který získal finanční podporu z fondů EU, má povinnost informovat o této pomoci v souladu s publicitou projektů. Ta má svá jasná pravidla, která jsou uvedena v příručkách pro žadatele a příjemce. U projektů menšího rozsahu je publicita nejčastěji splněna vyvěšením plakátu o velikosti A3 v místě realizace projektu. U finančně náročnějších projektů je třeba informovat okolí pomocí velkoplošného banneru či billboardu. Po jeho dokončení jsou pak tyto dočasné nosiče nahrazeny pamětní deskou. Informace o projektu zůstávají na místě minimálně po dobu udržitelnosti projektu.
Tip: Pro vytvoření požadovaných formátů je možné využít generátor nástrojů povinné publicity. Odkaz na něj najdete v patičce našeho webu.
10) Udržitelnost projektu
Dnem proplacení poslední platby vaše starost o projekt nekončí, ba naopak. Od nynějška bude třeba ho udržovat naživu i bez dotací po dobu, ke které jste se uvázali ve smlouvě. Nejčastější dobou je pět let, u vybraných projektů může jít jen o tři roky. V případě, že byste udržitelnost projektu nezajistili, bude nám uložena sankce a v krajním případě se od vás bude požadováno vrácení části nebo i celé dotace. Udržitelnost projektu vypovídá o kvalitní přípravě celého vašeho projektu. Udržet výstupy projektu po pěti let je programová podmínka, kvalitní projekt ale žije sám od sebe mnohem déle.
Inspiraci můžete čerpat z projektů realizovaných napříč operačními programy z minulých programových období. Užitečná pro vás může být
Mapa projektů, ve které jsou jednotlivé projekty zobrazeny včetně geografické polohy, nebo také
v seznamu operací (příjemců), kde nalezete všechny realizované projekty/operace.
Kam dále pokračovat
Vyhledávač dotačních příležitostí
Výzvy 2014-2020
Elektronická žádost ISKP
Mapa projektů
Otázky a odpovědi
Kalendář akcí