Vyhodnocení projektů MŠ, ZŠ, ŠD/ŠK, SVČ a ZUŠ se zjednodušeným vykazováním
Vyhodnocení projektů MŠ, ZŠ, ŠD/ŠK, SVČ a ZUŠ se zjednodušeným vykazováním, které byly podpořeny z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). K hodnocení byly použity rozhovory se zástupci škol a školských zařízení, analýza projektových dat a vyhodnocení dotazníkového šetření.
Operační program | Operační program Jan Amos Komenský |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2024 |
Programové období | 2021–2027 |
Ve všech typech škol a školských zařízení došlo k nárůstu zapojení oproti předchozímu OP VVV, největší nárůst byl u ZUŠ (o více než 10 procentních bodů) a nejmenší u ZŠ (o 1,4 procentního bodu). Regionálně se největší podíl zapojených MŠ a ZŠ nacházel v Moravskoslezském kraji (92,1 % MŠ a 91,3 % ZŠ) a nejmenší v Plzeňském kraji (66,2 % MŠ a 74,4 % ZŠ). Nejvíce žádanou aktivitou bylo u MŠ, ZŠ, SVČ a ZUŠ Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání.
Více než 90 % respondentů uvedlo, že podání žádosti o podporu bylo jednoduché, a přes 86 % souhlasí, že administrace projektu byla jednoduchá. Všichni respondenti z MŠ a ZŠ uvedli, že projekt byl pro jejich školu přínosný. Většina také uvedla, že šablony zlepšily podmínky pro vzdělávání dětí ohrožených školním neúspěchem.
Všechny oslovené školy a školská zařízení při rozhovorech uvedly, že realizace aktivit byla pro jejich školu velice přínosná a důležitá pro lepší fungování jejich zařízení. Díky šablonám mohou více podpořit vzdělávání pracovníků, a to i v oblastech, které jsou pro ně jinak finančně nákladné. Ke zkvalitnění výuky, zlepšení spoluprací u pedagogů a zlepšení celkového klimatu ve školách pomohly zejména aktivity Inovativního vzdělávání a přítomnost personální pozic.
Nejčastěji identifikovaným problémem byla změna metodiky vykazování produktivních hodin u personálních pozic. Zejména menší školy poukazovaly na komplikace při zajišťování suplování pedagogů. Školská zařízení uvedla, že pro ně byla náročná požadovaná časová dotace 32 hodin u inovativního vzdělávání.