Vyhodnocení projektů SŠ, VOŠ a DM se zjednodušeným vykazováním
Vyhodnocení projektů SŠ, VOŠ a DM se zjednodušeným vykazováním, které byly podpořeny z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). K hodnocení byly použity rozhovory se zástupci škol a školských zařízení, analýza projektových dat a vyhodnocení dotazníkového šetření.
| Operační program | Operační program Jan Amos Komenský |
| Druh evaluace | on-going |
| Rok ukončení | 2025 |
| Programové období | 2021–2027 |
Porovnání šablon OP VVV a OP JAK ukázalo vyšší zapojení SŠ (+3 p. b.) a DM/Internátů (+4 p. b.), zatímco VOŠ poklesly o téměř 7 p. b. Nejvíce SŠ se zapojilo v Libereckém kraji (93,8 %), nejméně v Praze (68,2 %). VOŠ dominovaly v Moravskoslezském kraji (92 %), nejméně ve Zlínském, Plzeňském a Praze (≈50 %). DM/Internáty nejvíce ve Zlínském kraji (79,3 %), nejméně v Praze (32,3 %).
Nejčastější aktivitou bylo vzdělávání pracovníků (SŠ: 92,2 %, VOŠ: 93,1 %), následované inovativním vzděláváním žáků (≈79 %), které čerpalo nejvíce financí. Převládala projektová výuka (>1 600 projektů), nejméně fiktivní firma (<600). Nejčastější téma: cizí jazyky (819 projektů), nejméně genderová tematika (553). Nejvíce obsazovaná pozice: kariérový poradce (610 projektů), nejméně dvojjazyčný asistent (35).
Jednoduchost podání žádosti potvrdilo 89 % projektů, administraci 79 %, častěji při využití externí pomoci. Polovina zvládla vše bez podpory. Nové pojetí šablon pozitivně hodnotilo 75 % respondentů, 6 % preferovalo původní. Více než 50 % nezná RIS3, 20 % jej využilo. Téměř všechny školy označily projekt za přínosný – zlepšení podmínek pro ohrožené žáky i rozvoj pedagogů.
Šablony umožnily personální posílení (psycholog, asistent, kariérový poradce), podporu žáků s různými potřebami, témata duševního zdraví, inovativní výuku, sdílení zkušeností a modernizaci výuky. Pedagogové se vzdělávali v náročnějších kurzech, výuka se přiblížila praxi díky odborníkům, workshopům a stážím. Školy pořídily vybavení, které by jinak nebylo dostupné.
Problémy: technická nefunkčnost IS ESF, obtížné obsazení odborných pozic (zejména psycholog), výjimečně nemožnost paralelní realizace šablon či přesun financí. DM řešily evidenci účasti žáků. Podpora OP JAK byla hodnocena velmi pozitivně.