Vyhodnocení nastavení a výsledků výzev na podporu transformace pobytových služeb a služeb komunitního typu
V rámci vyhodnocení výzev OPZ zaměřených na transformaci pobytových služeb bude realizován sběr dat o realizovaných projektech na úrovni realizačního týmu na straně příjemců. Z hlediska výsledků podpořených projektů bude probíhat kvalitativní šetření také ve spolupráci se zaměstnanci a klienty zařízení, v nichž byly projekty realizovány.
V první polovině roku 2020 byl vybrán dodavatel na externí sběr dat - individuální rozhovory v zařízeních PSS podpořených ve výzvě č. 37 OPZ, zakázka byla realizována v druhé polovině roku a finalizována v první polovině roku 2021. Interně byla následně zpracována syntéza klíčových zjištění. Původně plánovaná 2. vlna analogického sběru dat v zařízeních podpořených ve výzvách č. 66 a 89 - vzhledem k závěrům 1. vlny a silnému předpokládu potenciálně velmi podobných závěrů i v těchto projektech - realizována nebude. V rámci interní části evaluace byla v roce 2022 zpracována syntéza zjištění ze sebeevaluací projektů ve všech výzvách a byl uspořádán online kulatý stůl s realizátory na téma vyhodnocování změn v životech klientů v pobytových sociálních službách. Do těchto aktivit byli zapojeni zástupci vyhlašovatele výzvy i věcného gestora oblasti.
Operační program | Operační program Zaměstnanost |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2022 |
Programové období | 2014–2020 |
Postoj všech dotazovaných zástupců podpořených zařízení k tématu je pozitivní a orientovaný na efektivní realizaci TF a posilování DI, které jsou jednoznačně v zájmu klientů. Mezi respondenty panuje shoda na tom, že změn, které je z hlediska ochrany základních práv a svobod klientů nezbytné realizovat, není možné dosáhnout v ústavních prostorech a s ústavním smýšlením. Proces shodně považují za nutně dlouhodobý, kontinuální, v praxi komplikovaný financováním skrze evropské fondy a postoji veřejnosti, které se mění na pozitivní až s delší zkušeností s fungováním transformovaných služeb v sousedství. Všechny organizace se v začátcích změn spojených s transformací cítily nepřipravené, za klíčové faktory úspěchu považují entuziasmus vedení, postupné ztotožnění s procesem u veškerého personálu a externí odbornou podporu při konzultacích a vzdělávání.
Z hlediska dalších důležitých faktorů pro úspěšnou transformaci a pokroky v deinstitucionalizaci neexistuje jejich jednoznačný soubor nebo manuál, správný postup vždy záleží na místních specifikách. Šetření přesto přineslo a respondenti se shodovali na řadě poznatků k tomuto tématu ve 3 hlavních oblastech: 1. podpora pro klienty, 2. práce s personálem, 3. vnější faktory (přístup partnerů, komunity, kraje, obce atd.). Tyto poznatky jsou dostupné v závěrečné zprávě a přehledně v syntéze hlavních zjištění.
Výzva č. 37 OPZ podle respondentů velmi dobře reagovala na potřeby zařízení v různých fázích procesu TF a DI, aktivity projektů zkvalitnily, prohloubily nebo akcelerovaly procesy TF a DI v podpořených organizacích. K prostředkům, které bylo možné čerpat z těchto výzev OPZ prakticky není alternativa, jinde by je nebylo možné získat a aktivity by nešlo realizovat v daném rozsahu. Realizované projekty přispěly ke zlepšení situace klientů. Naopak nedostatkem výzvy byla nemožnost financovat školení pro jiné zaměstnance než sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách.