Analýza tržní situace a specifikace vhodných forem podpory pro účely přípravy priority 4 - Efektivnější nakládání se zdroji OP TAK: Závěrečná zpráva

Závěrečná zpráva rozpracovává dosavadní zjištění dodavatele a finalizuje prvotní výsledky analýzy tržní situace. Odpovídá na definované otázky a obsahuje: - Identifikaci, zda v relevantních oblastech podpory/specifických cílech OP TAK dochází k selhání trhu, jeho typ, rozsah a odůvodnění; - Doporučení ve smyslu návrhu vhodné formy podpory, tzn. dotace, FN či jejich kombinace, za účelem řešení tržního selhání v rámci jednotlivých SC a jeho odůvodnění.

Operační program Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Druh evaluace ex-ante
Rok ukončení 2020
Programové období 2021–2027
Dodavatel mezi důvody nízkého zájmu o realizaci projektů v této oblasti identifikoval tržní selhání, která jsou zejména nefinančního charakteru. Na základě analýzy finančních/investičních potřeb a mezer v tržním financování Dodavatel zjistil, že v případě zájmu podnikatelů o financování ekonomicky smysluplných projektů není zpravidla problém se zajištěním komerčního financování. Podle zástupců oslovených bank je problémem naopak nízký zájem o komerční financování projektů v této oblasti, a to zejména z důvodu dlouhé doby návratnosti těchto projektů. Státní podpora, která by přispěla ke snížení doby návratnosti (zejména u projektů s vyšší dobou návratností - nad hranicí 6 - 7 let), by tak mohla výrazně přispět ke zvýšení motivace vedení firem při rozhodování se o realizaci těchto projektů. Motivační efekt státní podpory by se výrazněji projevil v případě zkrácení doby návratnosti projektů o 30% a víc. (N)není jednoznačný ani průměrný rozpočet investičních projektů v obou oblastech. Projekty v oblasti hospodaření s vodou jsou dle dostupných dat finančně náročnější než v oblasti oběhového hospodářství. Zatímco nejčastěji uváděná výše investice do projektů efektivního nakládání s vodou přesahuje 50 mil. Kč, v oblasti oběhového hospodářství je nejčastěji uváděna investice v rozmezí od 5 do 10 mil. Kč. Přesto je konkrétní výše rozpočtu závislá na celé řadě proměnných, od charakteru použité technologie po velikost průmyslových objektů a objemů spotřeby.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena