Část II. "Vyhodnocení plnění specifického cíle 1.1 Operačního programu Doprava 2014 ? 2020 a doporučení pro přípravu Operačního programu Doprava 2021 ? 2027"

Předmětem této etapy je vyhodnocení plnění specifického cíle OPD2 1.1 "Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy", a to na základě dokumentování výsledků a dopadů projektů realizovaných v rámci tohoto SC. V současné době jsou v rámci SC 1.1 některé projekty v realizaci a některé již ukončené. Evaluace se zaměří na vybrané ukončené projekty (projekty dokončené do konce roku 2019), u nichž dojde k vyhodnocení dosažených výsledků především s ohledem na vývoj dílčích aspektů konkurenceschopnosti a využití železniční dopravy (jízdní doby v osobní dopravě, nabídka spojů, propustnost tratí, dopravní a přepravní výkon v osobní a nákladní dopravě a bezpečnost dopravy). Hodnoceny budou aktuální výsledky v oblasti osobní železniční dopravy na vybraných 49 projektech SC 1.1. Evaluace se zaměří na dokumentování konkrétních výsledků/ přínosů jednotlivých projektů. Podle variability projektů, a tudíž jejich přínosů, budou projekty dále kategorizovány. Výstupem evaluace bude pak mimo jiné přitažlivý graficky ztvárněný obsah, který umožní prezentovat dosažené výsledky a jejich přínosy široké veřejnosti. Součástí evaluace bude také posouzení efektivity projektů (tzn. posouzení výsledků, resp. dopadů ve vztahu k vynaloženým prostředkům na dané projekty) a posouzení dosahování předpokladů, na kterých bylo založeno ekonomické hodnocení projektů ve fázi přípravy a schvalování projektů. Kromě dokumentování dopadů realizovaných intervencí poslouží poznatky, které vyplynou z evaluace, a zkušenosti získané díky evaluaci, k relevantnímu nastavení intervencí do železniční sítě v OPD3.

Operační program Operační program Doprava
Druh evaluace ex-post
Tematické zaměření evaluace plnění cílů
Rok ukončení 2021
Programové období 2014–2020
Projekty OPD2 přinesly zlepšení technických parametrů na vybraných částech železniční sítě ČR. Modernizovaná infrastruktura tratí je základním předpokladem pro navazující rozvoj a možnosti intenzivnějšího využívání železnice jako takové. Byl prokázán pozitivní dopad na kapacitu tratí. Na hodnocených traťových úsecích došlo k navýšení celodenní kapacity až o 14 %. Z toho důvodu lze na tratích, kde byly projekty OPD2 realizovány, zavádět ambicióznější přepravní koncepty osobní dopravy, které jsou charakteristické kratšími jízdními dobami a současně zvýšeným počtem spojů. To se odráží ve vyšších naměřených dopravních a přepravních výkonech, především osobní dopravy. Rozvoj osobní dopravy však na některých tratích znamená ztížení podmínek pro dopravu nákladní. Projekty OPD2 zvyšují i bezpečnost provozu zlepšením stavu tratí, nicméně na statisticky nejvýznamnější druhy nehod jako jsou střety na železničních přejezdech vliv nemají. Jako nejvíce efektivní projekty pro zvýšení atraktivity železniční dopravy a její konkurenceschopnosti se ukázaly rozsáhlé modernizační akce. Takové projekty vytvářejí klíčové předpoklady pro parametrické změny v regionální i dálkové dopravě, jejichž efektem je výrazný nárůst počtu cestujících. Využití modernizované infrastruktury ale ovlivňuje i zavedení optimálního provozního konceptu včetně začlenění do integrovaného dopravního systému kraje a nasazení moderních a spolehlivých drážních vozidel. Některé projekty na regionálních tratích na druhou stranu zatím svůj přínos neprokázaly, protože nedokáží nabídnout konkurenceschopné spojení vůči silniční dopravě. Předpoklady z CBA pro první roky provozu projektů jsou naplňovány. Došlo ke snížení provozních nákladů i ke zkrácení jízdních dob a v reálném provozu dochází k úsporám času cestujících.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena