Část II. "Vyhodnocení plnění specifického cíle 1.1 Operačního programu Doprava 2014 ? 2020 a doporučení pro přípravu Operačního programu Doprava 2021 ? 2027"
Předmětem této etapy je vyhodnocení plnění specifického cíle OPD2 1.1 "Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy", a to na základě dokumentování výsledků a dopadů projektů realizovaných v rámci tohoto SC.
V současné době jsou v rámci SC 1.1 některé projekty v realizaci a některé již ukončené. Evaluace se zaměří na vybrané ukončené projekty (projekty dokončené do konce roku 2019), u nichž dojde k vyhodnocení dosažených výsledků především s ohledem na vývoj dílčích aspektů konkurenceschopnosti a využití železniční dopravy (jízdní doby v osobní dopravě, nabídka spojů, propustnost tratí, dopravní a přepravní výkon v osobní a nákladní dopravě a bezpečnost dopravy).
Hodnoceny budou aktuální výsledky v oblasti osobní železniční dopravy na vybraných 49 projektech SC 1.1. Evaluace se zaměří na dokumentování konkrétních výsledků/ přínosů jednotlivých projektů. Podle variability projektů, a tudíž jejich přínosů, budou projekty dále kategorizovány. Výstupem evaluace bude pak mimo jiné přitažlivý graficky ztvárněný obsah, který umožní prezentovat dosažené výsledky a jejich přínosy široké veřejnosti. Součástí evaluace bude také posouzení efektivity projektů (tzn. posouzení výsledků, resp. dopadů ve vztahu k vynaloženým prostředkům na dané projekty) a posouzení dosahování předpokladů, na kterých bylo založeno ekonomické hodnocení projektů ve fázi přípravy a schvalování projektů.
Kromě dokumentování dopadů realizovaných intervencí poslouží poznatky, které vyplynou z evaluace, a zkušenosti získané díky evaluaci, k relevantnímu nastavení intervencí do železniční sítě v OPD3.
Operační program | Operační program Doprava |
Druh evaluace | ex-post |
Tematické zaměření evaluace | plnění cílů |
Rok ukončení | 2021 |
Programové období | 2014–2020 |
Projekty OPD2 přinesly zlepšení technických parametrů na vybraných částech železniční sítě ČR. Modernizovaná infrastruktura tratí je základním předpokladem pro navazující rozvoj a možnosti intenzivnějšího využívání železnice jako takové. Byl prokázán pozitivní dopad na kapacitu tratí. Na hodnocených traťových úsecích došlo k navýšení celodenní kapacity až o 14 %. Z toho důvodu lze na tratích, kde byly projekty OPD2 realizovány, zavádět ambicióznější přepravní koncepty osobní dopravy, které jsou charakteristické kratšími jízdními dobami a současně zvýšeným počtem spojů. To se odráží ve vyšších naměřených dopravních a přepravních výkonech, především osobní dopravy. Rozvoj osobní dopravy však na některých tratích znamená ztížení podmínek pro dopravu nákladní. Projekty OPD2 zvyšují i bezpečnost provozu zlepšením stavu tratí, nicméně na statisticky nejvýznamnější druhy nehod jako jsou střety na železničních přejezdech vliv nemají.
Jako nejvíce efektivní projekty pro zvýšení atraktivity železniční dopravy a její konkurenceschopnosti se ukázaly rozsáhlé modernizační akce. Takové projekty vytvářejí klíčové předpoklady pro parametrické změny v regionální i dálkové dopravě, jejichž efektem je výrazný nárůst počtu cestujících. Využití modernizované infrastruktury ale ovlivňuje i zavedení optimálního provozního konceptu včetně začlenění do integrovaného dopravního systému kraje a nasazení moderních a spolehlivých drážních vozidel. Některé projekty na regionálních tratích na druhou stranu zatím svůj přínos neprokázaly, protože nedokáží nabídnout konkurenceschopné spojení vůči silniční dopravě.
Předpoklady z CBA pro první roky provozu projektů jsou naplňovány. Došlo ke snížení provozních nákladů i ke zkrácení jízdních dob a v reálném provozu dochází k úsporám času cestujících.