Evaluace národních a regionálních projektů APZ

Realizuje se průběžně, zaměřuje se na všechny projekty APZ, jedná se o kvantitativní vyhodnocení projektů APZ na základě dat z IS ESF. Realizace RIPů byla prodloužena. V únoru 2019 byla dokončena sebeevaluace NOPP - SÚPM a NOPP - VPP. V průběhu roku 2021 byly dále realizovány interní evaluace projektů NOPP - SÚPM a NOPP - VPP a regionálních projektů zaměřených na CS 50+.

Operační program Operační program Zaměstnanost
Druh evaluace on-going
Rok ukončení 2023
Programové období 2014–2020
Oba projekty se vzájemně lišily v sociodemografické struktuře podpořených osob. Zatímco v projektu NoPP-SÚPM převažovaly ženy (64 %), u projektu NoPP-VPP byl podíl mužů a žen srovnatelný. V projektu NoPP-SÚPM byly majoritně zastoupeny osoby se SŠ vzděláním (72 %), osoby s VŠ vzděláním (12 %) a se ZŠ vzděláním (15 %) byly zastoupeny výrazně méně. Oproti tomu v projektu NoPP-VPP byl podíl osob se SŠ vzděláním (47 %) a se ZŠ vzděláním (46 %) téměř stejný. Pravděpodobnost zaměstnání u obou projektů souvisí zejména s dosaženým vzděláním. U projektu NoPP-SÚPM je průměrná délka podpory 5,6 měsíců. Delší podporu obecně dostávaly ženy než muži a osoby starší. Delší podporu získávaly osoby s vyšším vzděláním oproti těm s nižším. Poměrně velká část podpořených osob byla zapojena také do dalších projektů OPZ. U projektu NoPP-VPP byla opakovaná účast v projektech OPZ ještě častější. Předcházející podporu mělo 23 % osob a další účast mělo 17 % osob. U obou projektů platí, že 12 měsíců před zahájením podpory byla zhruba polovina osob nezaměstnaná. V období 18 měsíců po začátku podpory bylo zaměstnáno 74 % osob z projektu NoPP-SÚPM a pouze 46 % osob z projektu NoPP-VPP. Logistickou regresí se ukázalo, že pravděpodobnost zaměstnání u obou skupin osob souvisí zejména s dosaženým vzděláním. Pro uplatnění osob na TP se právě vzdělání ukazuje jako zásadní. ÚP může působit na vzdělání ve 3 hlavních fázích: 1. kariérové poradenství a diagnostika pro školy a žáky a rodiče v rámci IPS (prevence předčasných odchodů, nezaměstnanosti); 2. poradenství směřující k motivaci mladých, kteří nedokončili vzdělávání, návraty do vzdělávání; 3. podpora rekvalifikací u dospělých osob i u ZŠ a starších osob, zejména rekvalifikací náročnějších. Bylo by vhodné upřednostňovat nástroje směřující k získání nebo zvýšení vzdělání / kvalifikace před zapojením do pracovního procesu.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena