Evaluace systémových a koncepčních projektů - okruh A: Akční plánování a strategické řízení v území a na školách (SRP, P_KAP, MAP a KAP) 2017
V rámci evaluačního okruhu A, který je předmětem této zprávy, jsou řešeny následující projekty:
i) Projekt Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP) - Projekt SPR byl zahájen v březnu roku 2016. Z hlediska cílových skupin byl hlavní důraz položen na podporu projektových týmů při tvorbě MAP a konzultace k šablonám. Na podzim roku 2017 byly započaty aktivity v oblasti individuální podpory školám a aktivita zaměřená na vzdělávání pro širší vedení škol.
ii) Projekt Podpora krajského akčního plánování? (P-KAP) - Projekt P-KAP byl zahájen v březnu roku 2016. V první fázi byl projekt zaměřen zejména na metodickou podporu tvorby KAP, včetně zajištění šetření na školách. V roce 2017 byla motivační kampaň a následně metodická podpora k tvorbě Školních akčních plánů (ŠAP) a Plánům aktivit (PA) a dalším tematickým oblastem.
iii) Projekty Místní akční plány rozvoje vzdělávání? (MAP) - Projekty MAP zahájily svou realizaci zpravidla v průběhu roku 2016 (poslední v 1. čtvrtletí roku 2017) a většina svou realizaci ukončí na přelomu let 2017 a 2018 (poslední ve 3. čtvrtletí roku 2018). Celkem bylo k realizaci schváleno 222 projektů MAP. V současné době probíhá výzva na MAP II.
iv) Projekty Krajské akční plány rozvoje vzdělávání? (KAP) - Projekty KAP jsou realizovány ve všech krajích včetně hl. m. Prahy. Projekty KAP byly zahájeny mezi listopadem roku 2015 a dubnem roku 2016 a budou realizovány do přelomu let 2021 a 2022. Strategie KAP byly schváleny v první polovině roku 2017.
Operační program | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Druh evaluace | on-going |
Tematické zaměření evaluace | územní dimenze a integrované nástroje |
Rok ukončení | 2018 |
Programové období | 2014–2020 |
Projekt SRP
Hodnocení přínosů sebehodnocení klíčovými manažery a projektovým manažerem projektu lze shrnout následovně:
? vyzdvižení přínosů společných diskusí členů projektového týmu
? přenos informací projektovému manažerovi a mezi členy týmu (ale v podstatě duplicita, v projektu jsou na to jiné nástroje)
? sebehodnocení je však duplicitní k interní evaluaci projektu
? sebehodnocení nepřináší např. pro identifikaci problémů nebo nastavení konkrétních opatření pro řízení rizik zpravidla nic nového
? členové projektového týmu mají omezené informace o reálných přínosech metodické podpory pro IPo MAP
? do zpracování zprávy byli zapojeni výhradně členové projektového týmu (manažeři klíčových aktivit a projektový manažer)
Projekt P-KAP
Hodnocení přínosů sebehodnocení členy projektového týmu tak lze shrnout následovně:
? vhodnou změnou ve formě sebehodnocení by byla ?možnost odkazu na Zprávy o realizaci?, resp. propojení se Zprávou o realizaci
? sebehodnocení provádějí ?průběžně v rámci projektové činnosti i mimo? zpracování Průběžné sebehodnotící zprávy, a to ?ve vztahu k jednotlivým výstupům a v návaznosti na problémy?
? sebehodnocení by bylo účelnější, pokud by bylo ?více prováděné ve vztahu k jednotlivým výstupům a v návaznosti na problémy?
MAPy
Hodnocení přínosů sebehodnocení manažery MAP lze shrnout následovně:
? polovina až tři čtvrtiny manažerů (v závislosti na konkrétních zjišťovaných přínosech) vidí v sebehodnocení přínos. Naopak pro čtvrtinu až polovinu manažerů (v závislosti na jednotlivých aspektech-přínosech) nebylo sebehodnocení přínosem
? největším přínosem sebehodnocení byla reflexe stávajícího stavu, prohloubení komunikace mezi členy týmu a případně s dalšími aktéry v území
? manažeři, kteří viděli v sebehodnocení jen malý nebo žádný přínos poukazovali, že sebehodnocení provádějí již v průběhu realizace projektu bez ohledu na zpracování Průběžné sebehodnotící zprávy