Evaluace výsledků pilotní podpory budování kapacit a profesionalizace NNO
Předmětem této etapy evaluace je zhodnocení soutěžní výzvy na podporu budování kapacit a profesionalizace NNO v rámci IP 3.1. OPZ (SC 1). Zvýšit kvalitu a kvantitu využívání sociálních inovací a mezinárodní spolupráce v tematických oblastech OPZ. Jedná se o pilotní výzvy (testování nového typu podpory NNO z veřejných prostředků a jeho šíření zej. do PO 2 OPZ a dalších programů podpory NNO) zaměřené na vytvoření, zavedení a evaluaci strategií rozvoje NNO v oblastech identifikovaných procesním auditem (financovaným NNO před zahájením projektu). Cílem je zvýšit kapacitu a transparentnost NNO, a tím zvýšit efektivitu jejich aktivit pro CS a důvěryhodnost pro stakeholdery.
V návaznosti na výsledky první výzvu (8/2015) bude v roce 2017 vyhlášena další výzva na podporu NNO, přičemž evaluace první výzvy bude podkladem pro stanovení zaměření parametrů druhé výzvy, současně bude podporovat využití tohoto typu podpory v PO 2 OPZ (sociální začleňování a boj s chudobou) a jiných programech. Evaluace bude provedena v úzké spolupráci s příjemci (vlastní měření výsledků) a bude využívat jejich sebeevaluace.
Operační program | Operační program Zaměstnanost |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2019 |
Programové období | 2014–2020 |
Přínosy výzvy byly hodnoceny jak na základě výsledků srovnání vstupního a závěrečného dotazníku, tak i zjištění z fokusních skupin. Konceptuálně byly přínosy dále rozděleny na nastavení podmínek pro další rozvoj kapacity a profesionalizace podpořených organizací a reálné pozitivní dopady již v průběhu realizace projektu nebo krátce po ukončení projektových aktivit.
Respondenti na fokusních skupinách pozitivně hodnotili zavedené nástroje. Ve vztahu k řízení organizace to bylo například vytvoření standardů různých procesů. V oblasti řízení lidských zdrojů uváděli, že jsou pracovníci lépe obeznámeni s vizí a posláním organizace. Spontánně v diskusi zmiňovali oblast IT, konkrétně například nákup softwaru, který by si bez projektu nemohli dovolit.
Zjištění z fokusních skupin koresponduje s výsledky dotazníků. Ty potvrzují, že došlo ke statisticky významnému posunu v implementaci a využívání různých nástrojů pro zvýšení kapacity nevládních neziskových organizací, tedy de facto vytvoření podmínek, aby byly v průběhu dalšího využívání těchto nástrojů naplněny cíle výzvy.
I při hodnocení reálných pozitivních dopadů je patrný soulad mezi zjištěním z fokusních skupin a vstupního a závěrečného dotazníku. V rámci fokusních skupin respondenti spontánně popisovali pozitivní změny v souvislosti s realizovaným projektem zejména v oblastech strategického a procesního řízení, posílení motivace atd.
Respondenti v závěrečném dotazníku v porovnání se vstupním předpokládali ve statisticky významnější míře vyšší znalost a ztotožnění zaměstnanců s posláním organizace, lepší orientaci zaměstnanců organizací v obsahu jejich práce a způsobu odměňování, dále pak například vyšší míru nezávislosti organizací na činnosti dobrovolníků nebo využívání jednotného vizuálního stylu. V oblasti kvality služeb z dotazníků vyplynulo, že v návaznosti na zavádění mechanismů pro získávání zpětné vazby od klientů organizace došlo k významnému posunu v míře další práce se získanou zpětnou vazbou od klientů.