Evaluace metodického prostředí z pohledu implementační struktury
Evoluce nikoliv revoluce: v období po roce 2021 je potřeba se více zaměřit na příjemce jako hlavního uživatele systému, zjednodušit a zpřehlednit metodiky a zaměřit se na předávání dobré praxe.
Evaluace představovala jeden ze zdrojů pro rozhodnutí o celkové koncepci metodického prostředí v programovém období 2021+. Konkrétně šlo o získání informací o tom, jaké prvky se v administraci evropských fondů osvědčily a které nikoli. Cílem je zjednodušit a zpřehlednit tento systém a snížit administrativní překážky.
Cílem evaluace je identifikovat:
-	problémová místa anebo příklady dobré praxe v implementaci evropských fondů související s nastavením metodického prostředí / systému implementace,
-	zdroje zjištěných problémů (nařízení EK, legislativa ČR, nastavení metodik z úrovně MMR-NOK nebo ŘO),
-	návrhy řešení a úprav pro nové programové období 2021+ při dodržení všech relevantních nařízení a zákonů.
| Operační program |  Národní orgán pro koordinaci | 
| Druh evaluace |  ex-post | 
| Rok ukončení |  2019 | 
| Programové období |  2014–2020; 2021–2027 | 
   
Myšlenka jednotného metodického prostředí (JMP) byla přijata, ale JMP je robustní, nepřehledné a zbytečně detailní.
Přehlednost metodického prostředí znesnadňuje zejména:
o	jeho rozsah ? stovky až tisíce stran metodických pokynů a doporučení,
o	časté změny metodik a jejich aktualizace.
Na rozsah metodického prostředí mají negativní dopad zejména nálezy Auditního orgánu. Nálezy jsou často přebírány bez vysvětlení aplikace v praxi.
Metodiky nejsou často jasné a uživatelé musí jejich význam dodatečně zjišťovat.
Důležitým prvkem je komunikace, často je zmiňována jako problém. Nejde o nedostatek nástrojů a kanálů, ale o jejich funkčnost.
Špatný přenos informací mezi nebo uvnitř organizacemi může vést k dezinterpretaci sdělení směrem k žadatelům/příjemcům.
K efektivnějšímu sdílení informací může lépe vést neformální komunikace.
Klíčem k řádnému přenosu informací je nastavení alespoň základního mechanismu, např. formou pravidelného newsletteru nebo pravidelných setkání. 
Správný je také úmysl jednotného monitorovacího systému, ale není spokojenost s jeho provedením.
ŘO/ZS získaly nedůvěru k systém z důvodu počátečních technických problémů.
Výhrady jsou především:
o	k robustnosti systému a pomalým odezvám,
o	nízké uživatelské přívětivosti, která zvyšuje administrativní a časovou náročnost uživatele systému (ŘO/ZS, žadatelé/příjemci),
o	(částečné) nefunkčnosti některých prvků.
Problematický je i proces změn:
o	je obtížně sledovatelný a chybí jejich ucelená evidence,
o	vzhledem k dlouhým lhůtám na zapracování změn se některé staly neaktuálními.