Hodnocení vlivu Operačního programu Doprava 2014 - 2020 na rozvoj vybraných aglomerací

Vyhodnocení výsledků/přínosů vybraných projektů Operačního programu Doprava 2014 ? 2020 (dále jen ?OPD2?) zaměřených na udržitelnou a bezpečnou dopravu ve vybraných aglomeracích. Vybranými aglomeracemi budou Brněnská metropolitní oblast, Olomoucká aglomerace, Hradecko ? pardubická aglomerace, Plzeňská aglomerace a Jihlavská aglomerace. Součástí díla bude grafická vizualizace výsledků/dopadů projektů OPD2 do jednotlivých vybraných aglomerací a návrh pro hodnocení projektů Operačního programu Doprava 2021 ? 2027. Cílem evaluace je posouzení, jak podpora z Evropských strukturálních a investičních fondů přispěla k dosahování stanovených cílů OPD2, včetně hodnocení 3E na úrovni jednotlivých vybraných specifických cílů OPD2 a jaký vliv mají projekty OPD2 na rozvoj vybraných aglomerací.

Operační program Operační program Doprava
Druh evaluace ex-post
Tematické zaměření evaluace plnění cílů; územní dimenze a integrované nástroje; horizontální témata
Rok ukončení 2023
Programové období 2014–2020
Souhrnně lze říci, že projekty z OPD2 přinesly řadu pozitivních aspektů do fungování dopravy v aglomeracích. Mezi ty nejpodstatnější patří úspory času při využívání různých druhů dopravy, zlepšení dopravní situace v aglomeraci a zvýšení atraktivity veřejné dopravy. Hodnocené projekty obecně přispívají k většímu využívání železnice a městské hromadné dopravy v aglomeracích. Dosahují toho jednak úsporou cestovního času cestujících, tak i snižováním bariér při nástupu a výstupu, zlepšováním přestupních vazeb a zlepšováním informačních systémů. Dynamické informační prvky s aktuálními odjezdy spojů v MHD se stávají standardem. V aglomeracích, kde byly zavedeny inteligentní dopravní systémy, došlo v naprosté většině k posílení bezpečnosti na silnicích. Všechny projekty, které bylo možné posoudit, přinesly dohromady roční časovou úsporu ve výši 14 916 643 hodin cestovního času. V průměru na jeden projekt jde o úsporu o velikosti 262 tis. hodin času. Na základě semikvantitativního hodnocení bylo zjištěno, že reálně má pozitivní vliv na kvalitu ovzduší prokazatelně jen třetina (33 %) projektů, naprostá většina ostatních (60 %) má na ovzduší vliv nulový či nevýznamný. Z hodnocení dopadů na hlukovou zátěž vyplývá, že reálně má vliv na menší hlukovou zátěž 33 % projektů (26), negativní vliv na hlukovou zátěž se dá prokázat u 4 % projektů (3). Až u 54 % projektů (42) nejsou k dispozici dostatečná data k vyhodnocení.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena