Procesní evaluace implementace integrovaných urbánních nástrojů
Evaluace zjistila, že je nutné: "Zjednodušit procesy, zajistit relevantní osoby na platformách, posílit roli gestora MMR-ORP a podporovat otevřenou širokou diskusi problémů a názorů".
Cílem procesní evaluace bylo zhodnotit současné nastavení klíčových procesů (tvorba a aktualizace MPIN, komunikace a koordinace, výzvy, hodnocení žádostí změny ve strategiích aj.) vymezených Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a navrhnout doporučení, které by maximalizovalo užitečné a účelnou práce a naopak eliminovalo práci zbytečnou, neproduktivní.
Operační program | Národní orgán pro koordinaci |
Druh evaluace | mid-term |
Tematické zaměření evaluace | územní dimenze a integrované nástroje |
Rok ukončení | 2019 |
Programové období | 2014–2020; 2021–2027 |
Hlavní zjištění:
- Metodický pokyn integrovaných nástrojů (MPIN) je považován za příliš rozsáhlý, zejména pak v případě nezávazných pasáží.
- Pozitivum procesu tvorby a aktualizace dokumentu – vstřícnost MMR–ORP k řešení problémů, komunikace a spolupráce, otevřená široká diskuse problémů a názorů.
- Negativum procesu – zdlouhavost a složitost procesu, příliš vysoká dynamika aktualizace zpoždění některých podstatných částí procesu (např. upřesnění požadavků na integrované strategie), důvodem je i) vysoký počet připomínek a požadavků jednotlivých stran, ii) gestor dokumentu (MMR–ORP) má vzhledem k přiznaným kompetencím možnost působit jen jako moderátor.
- V komunikaci záleží aktérům na existenci přímého lidského kontaktu, který je výrazem partnerství. Nelíbí se jim velké množství ustanovených organizačních prvků (konference, komory, platformy různých typů, pracovní skupiny, výbory), což způsobuje nepřehlednost.
- Při schvalování integrovaných strategií se jako důležitá ukázala včasná dostupnost metodických pokynů, transparentnost a relativní rychlost schvalování a hodnocení strategie
- Užitečná je konzultace strategie před schválením MMR-ORP a ŘO OP, avšak u ŘO je žádoucí, aby byly ISg konzultovány s relevantními osobami, které budou následně strategii také hodnotit.
- Neužitečné je nutnost dosáhnout souhlasu všech ŘO OP nad strategií jako celkem, což představuje významnou časovou a administrativní náročnost.
Hlavní doporučení:
- Doporučuje se, aby nositelé ITI měli profesionální aparát („asociaci ITI“), kde by slaďovali své pozice a který by je zastupoval v jednáních s MMR i ŘO OP.
- Součástí MPIN by měly být pouze závazné pokyny.
- Upravit formát NSK tím, že konkretizujeme její účel, akcentovat pracovní charakter jejich jednání, nikoli reprezentačního orgánu a snížit počet účastníků. Iniciovat participaci členů na přípravě programu. Akcentovat účelnost jednání, jeho účinnost i ve smyslu vymahatelnosti závazků, snižovat formálnost jednání a duplicitu informací; zajistit účast osob s rozhodovacími pravomocemi (např. zastoupení relevantních zástupců ŘO OP – náměstků, primátorů a hejtmanů v plénu NSK), kombinovat formální a neformální komunikační kanály.
- Při schvalování strategií se doporučuje zachovat konzultace s MMR-ORP a ŘO OP před samotným schvalováním strategie a posílit jejich závaznost. Zároveň by větší zodpovědnost za správnost a užitečnost strategie měla být přenesena na nositele strategie.