Šetření postojů široké veřejnosti a rodičů ke společnému vzdělávání
Předmětem dotazníkového šetření, které se konalo v červnu a červenci 2022, byly postoje české veřejnosti a rodičů dětí ve školním věku ke společnému vzdělávání.
Operační program | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Druh evaluace | ad-hoc |
Rok ukončení | 2022 |
Programové období | 2014–2020 |
Obecná populace nejčastěji souhlasí se začleněním do běžných tříd dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (54 %), dětí s tělesným postižením (39 %) a romských dětí (37 %). Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí jsou také považovány za nejpřijatelnější při umístění dítěte do společné třídy a dokonce 3 z 10 respondentů populace 18+ je nepovažují za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Naopak nejvíce rodičům dávajících své dítě do školy vadili romští spolužáci. Kdyby tvořili čtvrtinu třídy, dala by tam své dítě jen pětina z obecné populace, u rodičů je ochota ještě nižší. Nejdůležitější pro obě skupiny je v přijímání inkluze souhlas odborníka a rodiče dítěte k jeho začlenění. Výsledky šetření jsou srovnatelné s výsledky z roku 2016/17.