Strategická evaluace OPZ I - plnění SC (interní část)

Vyhodnocení plnění specifických cílů OPZ na základě dosud vyhlášených výzev a realizovaných projektů. Provedena syntéza výstupů ze samostatných dopadových hodnocení jednotlivých IP/SC OPZ, příp. jiných relevantních hodnocení které jsou realizovány v rámci jiných evaluací OPZ. U IP/SC, kde nebudou evaluační výstupy ještě dostupné, bude zpracován kvalitativní komentář plnění SC.

Operační program Operační program Zaměstnanost
Druh evaluace on-going
Rok ukončení 2017
Programové období 2014–2020
V rámci evaluace byl vyhodnocen pokrok v plnění 16 specifických cílů Prioritních os 1, 2, 3 a 4 OPZ. Evaluace byla zaměřena na posouzení předpokladů pro dosažení cílů: pokrok vyhlášení výzev, schválení projektů a realizace projektů (čerpání a výstupy). Dle výsledků hodnocení odpovídal pokrok implementace OPZ fázi realizace (cca v 1. 1/4): Výzvy v zásadě pokrývají všechny očekávané výsledky, výzvy byly vyhlášeny až na 90 % alokace, v projektech bylo alokováno až 80 % alokace, čerpání bylo ve výši až 20 % alokace (nejpokročilejší je SC 1.1.1 na nástroje APZ). Specificky pro SC 1.1.2., který je zaměřený na zaměstnanost mladých, příp. v dalších SC se projevil lepší soc-ek. situace tím, že bylo obtížnější získat účastníky z SC, čímž se opět zpožďoval pokok implmentace. Celkově tedy byl předpoklad splnění cílů OPZ naplněn, s výjimkou systémových projektů MPSV, ÚP a dalších veřejných institucí, jejichž realizaci na počátku bránilo zavedení Služebního zákona (obtížné přijímání pracovníků) a pomalá realizace zadávacích řízení VZ. Dalším (souvisejícím) faktorem byla skutečnost, že v jednotlivých politikách v některých případech nebyly jasně stanoveny priorioty a případně rámec pro jejich řešení, což se projevovalo opakováným překládáním a přepracováním žádostí. Další skupinou projektů, jejichž realizace nedosáhla průměrného pokroku jsou projekty integrovaných nástrojů (zejm. ITI/IPRÚ), jejichž realizace je závislá na vytvoření společné strategie aktérů v území a její schválení resorty a MMR. Z obdobných důvodů zatím nebyla zahájena realizace projektů CLLD, přičemž nejprve byly vytvořeny Strategie CLLD a následně vyhlášeny lokální výzvy řízené MAS. Inovační projekty PO3 mají specifický dvou fázový proces výběru projektů, jemuž předchází konzultace inovačního záměru s ŘO, což způsobilo určitý posun zahájení realizace projektů.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena