Vyhodnocení komunikačních aktivit MMR-NOK 2019 - post test
Odbor publicity EU Ministerstva pro místní rozvoj pravidelně vyhodnocuje své komunikační aktivity. Hlavním cílem průzkumu je zjistit povědomí široké veřejnosti o problematice fondů EU a tím efektivitu aktuálně zrealizované kampaně.
Operační program | Národní orgán pro koordinaci |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2019 |
Programové období | 2014–2020 |
A-B testování spotů:
Oba spoty dopadly dobře, každý komunikuje trochu jiné sdělení. Kampaň by měla cílit na ty, kteří mají negativnější postoj k EU (tj. spíše spot A).
Povědomí široké veřejnosti o EU fondech:
O evropských fondech slyšela většina dotázaných (95 %). Dvě třetiny pak deklarují znalost nějaké konkrétního projektu. Oproti minulým šetřením vzrostl počet těchto respondentů o 9p.b. 46 % lidí se domnívá, že informace o EU fondech nejsou dobře dostupné. Myslí si to častěji starší lidé a lidé s nižším vzděláním. 70 % dotázaných považuje fondy za přínosné pro život obyvatel ČR. Využívání fondů v ČR považuje za netransparentní 55 % respondentů. Častěji jsou skeptičtí muži a lidé ve věkové kategorii 45 až 59 let.
Post-test ke kampani na EU fondy:
Po zhlédnutí testovaného reklamního spotu, deklaruje jeho zaznamenání 28 % respondentů. Nejčastěji uváděným informačním zdrojem je televize, s velkým odstupem pak následuje internet a tisk. Za atraktivní považuje reklamní spot 58 % dotázaných, srozumitelný je pro 85 %, důvěryhodný pak pro 63 % dotázaných. 58 % lidí uvádí, že je reklama nemotivuje ke zjišťování nových informací o projektech z fondů EU. Jde ale spíše o všeobecný negativní postoj k reklamám. Více než třetinu pak motivuje.
Získání nových informací z reklamní kampaně deklaruje 29 % respondentů.
Návštěvnost webových stránek www.kazdydenpomahame.eu je stále velmi nízká (3 %) a v čase se příliš nemění. Většina dotázaných (85 %) je přesvědčena o užitečnosti informování občanů ČR o přínosech fondů EU. V průběhu konání kampaně se zvýšilo hodnocení přínosů evropských fondů pro samotné respondenty. U otázky "Jak hodnotíte přínosy evropských fondů pro Vás osobně?" označilo po kampani o 16p. b. lidí více jako přínosné.