Část I. "Vyhodnocení plnění specifického cíle 3.1 Operačního programu Doprava 2014-2020"
Část I.se zaměří na vyhodnocení plnění specifického cíle OPD2 3.1 "Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T", a to na základě dokumentování výsledků a dopadů projektů realizovaných v rámci tohoto SC.
Evaluace se zaměří na vybrané ukončené projekty, u nichž dojde k vyhodnocení dosažených výsledků především s ohledem na zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy. Jedná se o projekty:
? Silnice I/26 Staňkov, přeložka (CZ.04.3.42/0.0/0.0/15_004/0000004)
? Silnice I/49 Vizovice ? Lhotsko (CZ.04.3.42/0.0/0.0/15_004/0000010)
? Silnice I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov (CZ.04.3.42/0.0/0.0/15_004/0000016)
? Silnice I/37 Pardubice - Trojice, II. etapa (CZ.04.3.42/0.0/0.0/15_004/0000017)
? Silnice I/3 Mirošovice - Benešov, uspořádání 2+1(CZ.04.3.42/0.0/0.0/15_004/0000052).
Evaluace se zaměří na dokumentování hmatatelných přínosů projektů, jejichž předmětem byla výstavba, obnova či modernizace silnic mimo síť TEN-T. Výstupem evaluace bude též přehledný a přitažlivý graficky ztvárněný obsah, který umožní prezentovat dosažené výsledky a jejich přínosy široké veřejnosti.
Součástí evaluace bude také posouzení efektivity projektů (tzn. posouzení výsledků, resp. dopadů ve vztahu k vynaloženým prostředkům na dané projekty) a posouzení dosahování předpokladů, na kterých bylo založeno ekonomické hodnocení projektů ve fázi přípravy a schvalování projektů. Cílem evaluace je v tomto evaluačním úkolu ověřit, zda v metodice pro ekonomické hodnocení projektů nejsou nějaké systémové problémy (např. v oblasti oceňování přínosů) a kritická místa, která je třeba při implementaci OPD3 lépe metodicky podchytit.
Evaluace rovněž posoudí vhodnost využití dat z plovoucích vozidel (dále FCD) jako informačního zdroje pro hodnocení výsledků silničních projektů. Evaluace se zaměří na dostupnost dat, metodiku jejich sběru
| Operační program | Operační program Doprava |
| Druh evaluace | ex-post |
| Tematické zaměření evaluace | plnění cílů |
| Rok ukončení | 2021 |
| Programové období | 2014–2020 |
Realizace projektů OPD2 ve specifickém cíli 3.1 přinesla zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy. Došlo ke zvýšení průměrných rychlostí o 35 % a ke snížení času potřebného k průjezdu hodnocených úseků o 36 %. Pravděpodobnost vzniku nehody byla snížena o 21 %. Ukazatel relativní nehodovosti dosahuje hodnoty 0,89, která je považována za vyhovující. Obchvaty efektivně odvádí tranzitní dopravu z obcí, stinnou stránkou však jsou nová kolizní místa na připojeních původní a nové komunikace. Jako nejefektivnější byla vyhodnocena silnice I/3 Mirošovice - Benešov, uspořádání 2+1, která navzdory svým nízkým investičním nákladům přinesla v kontextu vysokých intenzit dopravy podstatné snížení závažnosti nehod. Předpoklady ekonomických hodnocení se v klíčovém parametru zvýšení plynulosti významně neliší od skutečnosti. Pro vyhodnocení změn v plynulosti dopravy mezi stavy před a po realizaci projektů lze využívat data z plovoucích vozidel (floating car data, FCD). K dosažení objektivních výpočtů je nutné FCD data kombinovat s informacemi ze sčítání dopravy.