Výsledková evaluace OP VVV: Finální vyhodnocení dotazníku k Šablonám I. - MŠ a ZŠ
Toto vyhodnocení vychází z evaluační části dotazníku Vstupní/Závěrečné šetření potřeb mateřských/základních škol v rámci projektů tzv. šablon OP VVV. Slouží jako jeden z podkladů pro vyhodnocení dopadu první vlny šablon pro mateřské a základní školy. V tomto dokumentu jsou zpracovány odpovědi jednotlivých škol, které jsou agregovány za celou Českou republiku, obvykle rozděleny podle typu školy a podle kraje, v němž se školy nacházejí. Dále obsahuje vyhodnocení odpovědí škol, které vychází z dotazníku Vstupní/Závěrečné šetření potřeb mateřských/základních škol v rámci projektů tzv. šablon OP VVV. Slouží jako podklad vyhodnocení výchozího stavu škol před podáním žádosti o podporu v rámci výzvy Šablony I a pro vyhodnocení změny stavu MŠ a ZŠ, které se účastní výzvy Šablony pro MŠ a ZŠ I.
Operační program | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2020 |
Programové období | 2014–2020 |
Z evaluační části dotazníku vyplývá, že kolem 70 % MŠ i ZŠ považovalo podání žádosti o podporu za jednoduché, nicméně pouze 5,6 % MŠ a 12,5 % ZŠ zvládlo žádost vypracovat samo a jen 2,7 % MŠ a 7 % ZŠ zvládlo administraci projektu bez pomoci externích subjektů. Z hlediska hodnocení přínosu projektů školy v 99 % prohlásily, že projekty pro ně byly rozhodně nebo spíše přínosné. Přitom přibližně 65 % škol uvedlo, že se v průběhu realizace projektu nesetkaly s problémy/komplikacemi. Školy také výrazně chválily pomoc ze strany MAS. Přes 48 % škol spolupracovalo s MAS a kolem 94 % škol tuto spolupráci považovalo za více či méně užitečnou. Přibližně v 83 % případů by školy v další výzvě zvolily stejnou skladbu šablon, kdyby disponovaly stejnými zkušenostmi, jako dnes. Kolem 68 % všech škol uvedlo, že si plánují ponechat pracovníky financované z personálních šablon a financovat je z výzvy na Šablony II. Z pozic, které školy plánují zachovat, byli u MŠ v téměř 60 % odpovědích jmenováni školní asistenti a z více než 30 % chůvy. U ZŠ plánuje 50 % z nich zachovat školní asistenty a 28 % školní speciální pedagogy. Do přípravy Místních akčních plánů bylo zapojeno okolo 90 % škol. Z nich 91 % MŠ a 86 % ZŠ uvedlo, že jim spolupráce na MAP rozšířila odborné znalosti a dovednosti. Podle 88 % MŠ a 96 % ZŠ šablony vedly ke zlepšení podmínek pro vzdělávání dětí a žáků se SVP, podle téměř 98 % MŠ a 97 % ZŠ k osobnostně profesnímu rozvoji pedagogů a podle 93 % MŠ a 94 % ZŠ byly šablony přínosné pro rozvoj spolupráce mezi pedagogy navzájem. Z výsledků šetření také vyplývá, že nejlépe hodnocenou, resp. zástupci škol vnímanou oblastí je v prostředí MŠ podpora sociálních a občanských dovedností a v rámci šetření na ZŠ podpora inkluzivního vzdělávání, a to v obou šetřeních. Naopak nejhůře hodnocenou oblastí je v MŠ polytechnické vzdělávání a u ZŠ v úvodním šetření čtenářská gramotnost a v závěrečném šetření matematická gramotnost.