Výsledková evaluace OP VVV: Vyhodnocení projektů MŠ a ZŠ se zjednodušeným vykazováním (Šablon I)

K naplnění cílů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a jeho vytyčených výsledků v oblasti předškolního a základního vzdělávání významně přispěly aktivity zjednodušených projektů - Šablony MŠ a ZŠ I, a to prostřednictvím personální podpory, podpory osobnostně sociálního a profesního rozvoje pedagogů a rozvoje extrakurikulárních aktivit škol. Cílem vyhodnocení byl příspěvek projektů výzvy MŠ a ZŠ se zjednodušeným vykazováním (Šablon I) k očekávaným výsledkům uvedeným v programovém dokumentu OP VVV.

Operační program Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Druh evaluace on-going
Tematické zaměření evaluace plnění cílů
Rok ukončení 2019
Programové období 2014–2020
V oblasti personální podpory byly velice kladně hodnoceny pozice školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů byl zajištěn především dalším vzděláváním pedagogických pracovníků, a to především v oblastech matematické a čtenářské gramotnosti, cizích jazyků a inkluze. Po absolvování vzdělávacích kurzů pedagogové nejvíce ocenili nabytí námětů na nové metody učení a nové pomůcky, které jimi byly následně aplikovány do výuky. Pozitivně byla hodnocena i možnost výměny zkušeností s pedagogy z jiných škol v průběhu vzdělávacích akcí. Vnímání přínosnosti absolvovaných kurzů bylo však velice ovlivněno kvalitou lektora. Profesní rozvoj pedagogů byl zároveň podpořen aktivitami v rámci spolupráce a sdílení zkušeností pedagogů, a to jak v rámci jedné školy, tak i mezi školami. Dalšími aktivitami, které pomohly k naplnění vytyčených cílů, byly extrakurikulární rozvojové aktivity, mezi které patří kluby zábavné logiky a deskových her, čtenářské kluby a doučování žáků ohrožených školním neúspěchem. Pedagogové při doučování oceňovali čas na individuální práci s žáky s následným zrychlením tempa výuky. U klubu zábavné logiky a deskových her vyzdvihli rozvoj logického a strategického myšlení žáků, ve čtenářském klubu bylo u žáků chváleno zkvalitnění slovní zásoby v českém jazyce, zvýšení zájmu o literaturu a zlepšení chápání zadání úkolů v běžných hodinách. Tyto aktivity měly společný dopad - intervenovaní žáci zažívají pocit úspěchu a jsou schopni se při výuce více prosadit. Extrakurikulární rozvojové aktivity společně s tematickými setkáváními přispěly k větší otevřenosti škol, spolupráci s rodinou a dalšími subjekty v místě (zejména místní knihovnou).

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena