Výsledková evaluace OP VVV: Vyhodnocení projektů MŠ, ZŠ, ŠD/ŠK, SVČ a ZUŠ se zjednodušeným vykazováním
K naplnění cílů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a jeho vytyčených výsledků v oblasti středního a vyššího odborného vzdělávání významně přispěly aktivity zjednodušených projektů Šablony I a II, a to prostřednictvím personální podpory, podpory osobnostně sociálního a profesního rozvoje pedagogů, aktivit rozvíjející ICT a rozvoje extrakurikulárních rozvojových aktivit škol. Předmětem šetření bylo vyhodnocení projektů MŠ, ZŠ, ŠD/ŠK, SVČ a ZUŠ se zjednodušeným vykazováním, které byly podpořeny z výzev Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV).
Operační program | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2022 |
Programové období | 2014–2020 |
Obzvláště pozitivně byly hodnoceny aktivity z oblasti personální podpory. Přítomnost pozic z personální podpory ve školách je velice vítána, a to jak z důvodů odborné pomoci a přístupu k dětem a žákům, tak i usnadnění práce samotných pedagogů díky výpomoci v oblasti administrativní a organizační. V některých případech byly zmíněny problémy související s vysokými kvalifikačními požadavky u některých pozic (školní asistent a sociální pedagog), s ohledem na nižší finanční ohodnocení těchto pozic.
V oblasti Osobnostně sociálního a profesního rozvoje pedagogů respondenti hodnotili realizované aktivity velice pozitivně. Aktivity zaměřené na spolupráci pedagogů ve většině případů přispěly ke zlepšení spolupráce a komunikace a umožnily získat vícero pohledů na výuku stejného nebo jiného tématu. Pro školy a školská zařízení je ale často problémem časově sjednotit rozvrhy zapojených pedagogů. V době pandemie Covid-19 probíhala většina aktivit online nebo neprobíhala vůbec.
Aktivity rozvíjející využití ICT ve výuce společně se zvýšením ICT kompetence pedagogů umožnily školám a školským zařízením eliminovat technické problémy a zvýšit plynulost výuky a zároveň snížit obavy pedagogických pracovníků z práce s digitálními technologiemi, a to zejména v době distanční výuky. Školy a školská zařízení oceňují, že díky financím získaným na aktivity rozvíjející ICT mohly nakoupit mobilní počítačová zařízení, která by si bez této finanční podpory nebyly schopny pořídit.
V oblasti extrakurikulárních a rozvojových aktivity většina škol a školských zařízení již obdobné aktivity realizovala před realizací projektu. Díky financím ze šablon mohly však dělat více aktivit, zvát si více odborníků nebo měly lepší materiální zajištění. Některé školy a školská zařízení měly problém s realizací těchto aktivit v době distanční výuky, a tak musely v krajním případě ppřistoupit k prodloužení projektu.
Aktivity v oblasti spolupráce s rodiči dětí/žáků a veřejností byly dle vyjádření respondentů přínosné.