Výsledková evaluace OP VVV: Vyhodnocení projektů SŠ a VOŠ se zjednodušeným vykazováním
K naplnění cílů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a jeho vytyčených výsledků v oblasti středního a vyššího odborného vzdělávání významně přispěly aktivity zjednodušených projektů Šablony SŠ a VOŠ I a II, a to prostřednictvím personální podpory, podpory osobnostně sociálního a profesního rozvoje pedagogů, aktivit rozvíjející ICT a rozvoje extrakurikulárních rozvojových aktivit škol. Předmětem šetření bylo vyhodnocení projektů SŠ a VOŠ se zjednodušeným vykazováním, které byly podpořeny z výzev Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV).
Operační program | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Druh evaluace | on-going |
Rok ukončení | 2020 |
Programové období | 2014–2020 |
Ze šetření vyplynulo, že hodnocené školy ocenily u šablon zaměřených na DVPP jednoduchou administraci a dostatečnou jednotkovou dotaci na aktivity. Pedagogové nejvíce ocenili možnost dozvědět se nové poznatky, které přenesly do výuky. Naopak jako negativum byly zmíněny problémy spojené se zastupováním pedagogů, špatná kvalita některých vzdělávacích kurzů a nedostatek odborných akreditovaných kurzů.
Všechny aktivity zaměřené na spolupráci pedagogů byly hodnoceny pozitivně, zejména možnost sledování práce kolegů a zlepšení komunikace mezi pedagogy. Největšími překážkami v realizaci těchto aktivit byly problémy s nalezením volných společných hodin v rozvrhu zapojených pedagogů a větší administrativní zátěž.
Působení koordinátora spolupráce školy a zaměstnavatele a školního kariérového poradce bylo v některých školách propojené a tyto pozice spolu úzce spolupracovaly. Pro školy je navázání spolupráce se zaměstnavateli a jejich následné propojení s žáky velice důležité. Pro kvalitní přípravu žáků pro vstup na trh práce je potřeba je zapojit do praxe. K tomu pomohly aktivity Zapojení odborníka z praxe do výuky, Stáže pedagogů u zaměstnavatelů a Podpora k podnikavosti ? fiktivní firma. U těchto aktivit žáci ocenili, že se mohli dozvědět informace nad rámec běžné výuky a že získali vhled do praxe. Účast v těchto aktivitách ocenili také pedagogové, kteří díky tomu získali kontakt s praxí a zjistili, jaké jsou v praxi novinky, které je potřeba přenést do výuky pro její zkvalitnění.
K rovnému přístupu ke vzdělávání přispěly šablony personální podpory pedagogů nebo Doučování. Tyto šablony pomáhají zvyšovat šance na úspěšné dokončení studia žákům ohrožených neúspěchem. Velký problém byl nedostatek kvalifikovaných osob na trhu práce. Doučování žáků přispělo ke zlepšení výsledků žáků u maturity, nebo k dorovnání rozdílů žáků ve třídě. Žákům se zvýšilo sebevědomí a došlo ke zlepšení klima ve třídě.