Výsledková evaluace specifických cílů 2.3 a 2.4 OP PIK: Situační a závěrečná zpráva

Předmětem veřejné zakázky je zhodnocení toho, zda bylo skutečně dosaženo plánovaných výsledků té části Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (dále též OP PIK), která se věnuje zvýšení využitelnosti infrastruktury pro podnikání a odborné vzdělání v malých a středních podnicích (dále též MSP). Jde o specifické cíle 2.3 Zvýšit využitelnost infrastruktury pro podnikání a 2.4 Zvýšit kapacitu pro odborné vzdělání v malých a středních podnicích (dále jen SC 2.3 a 2.4). Cílem evaluace je posouzení, jak podpora z Evropských strukturálních a investičních fondů přispěla k dosahování těchto dvou specifických cílů, včetně hodnocení 3E na úrovni jednotlivých programů podpory a specifických cílů OP PIK. Situační zpráva obsahuje syntézu aktuálního stavu dosavadních zjištění, výsledků provedených analýz a návrhů odpovědí na vybrané evaluační otázky. Situační zpráva bude předána zadavateli nejpozději dne 15. 3. 2019, tak aby mohla být využita pro účely Zprávy o plnění Dohody o partnerství za rok 2019. Závěrečná zpráva (dále též ZZ) obsahuje komplexní výzkumné šetření výše uvedených specifických cílů OP PIK, v jehož rámci dodavatel zodpoví definované evaluační otázky (dále též EO). Evaluační otázky jsou členěny podle specifických cílů, resp. skupin specifických cílů tak, jak jsou seskupeny v Evaluačním plánu OP PIK. Specifické cíle jsou dále členěny podle programů podpory, které pod tyto specifické cíle spadají.

Operační program Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Druh evaluace on-going
Tematické zaměření evaluace plnění cílů
Rok ukončení 2019
Programové období 2014–2020; 2021–2027
Došlo k vytvoření nových a k nárůstu počtu zregenerovaných objektů i celkové plochy brownfields pro podnikatelské účely. Investice příjemcům umožnila rozšířit výrobu a výrobní prostory v podnicích, inovovat stávající výrobu, zlepšit prostředí, rozšířit portfolio výrobků. Byla zregenerována plocha o rozloze 267 358,26 m2 s největším podílem Zlínského kraje (20%), Jihomoravského kraje (16%) a Ústeckého kraje (10%). Na úrovni celé ČR představuje výše uvedená hodnota nárůst zregenerovaných objektů i celkové plochy (oproti stavu z roku 2014) o 0,1 %. V případě SC 2.3 došlo k růstu přidané hodnoty, hmotného investičního majetku, vlastního kapitálu a hospodářského výsledku u podpořených firem. Nebyl ale prokázán vliv na ukazatele konkurenceschopnosti a produktivitu práce. Došlo k vytvoření nových kapacit pro odborné vzdělávání MSP, pomáhají zvyšovat odbornost a kvalifikaci vzdělávaných osob. Průměrná míra naplnění maximální kapacity školení se pohybuje okolo 60 %, což je na trhu obvyklé. Nepodařilo se prokázat statisticky významný vliv podpory školicích středisek na produktivitu či konkurenceschopnost podpořených firem. Podpora vedla jen u části projektů ke zvýšení inovačních aktivit podpořených MSP v důsledku lepší dostupnosti kvalifikovaných lidských zdrojů. Analýza jasně ukázala velkou neúspěšnost malých a mikro firem při podávání žádostí. Je proto potřeba zajistit větší metodologickou podporu těchto firem, např. formou bezplatných konzultací.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena