11. 5. 2018
Od ledna 2019 by měla být účinná další novela zákona o státní službě. Jejím cílem je provést úpravy podmínek na základě zkušeností získaných z praktické aplikace během posledních více než tří let.
Zákon o státní službě, tedy zákon č. 234/2014 Sb., nabyl účinnosti od 1. ledna 2015. V oblasti řízení lidských zdrojů se jednalo o významnou změnu, která sjednotila podmínky, práva a povinnosti zaměstnanců pracujících na služebních úřadech, včetně těch, kteří se v rámci jednotlivých resortů podílejí na implementaci ESI fondů.
Na praktické zkušenosti s aplikací podmínek reagovala již novela zákona o státní službě účinná od 1. června 2017, v níž byly některé oblasti v této souvislosti revidovány a provedeno částečné zjednodušení např. v procesu obsazování služebních míst. V současné době připravil gestor zákona, kterým je sekce pro státní službu Ministerstva vnitra, návrh novely, která by měla být účinná od ledna 2019.
Navržené změny se týkají:
- rozšíření okruhu osob, které se mohou účastnit výběrových řízení, přičemž snahou je otevřít výběrová řízení odborníkům i mimo státní službu, a celkově snížení počtu kol výběrových řízení (na max. dvě)
- změny četnosti služebního hodnocení, které se bude provádět nejen pravidelně, tj. jedenkrát za rok, dva nebo tři, přičemž interval si budou nastavovat samy služební úřady, ale povoleno bude též mimořádné hodnocení, které umožní pružněji reagovat na změny v kvalitě výkonu služby daného zaměstnance (lhůta bude však nejméně po 40 odsloužených dnech)
- dále se změny týkají stupnice služebního hodnocení, dosavadní 4 stupňová škála bude rozšířena na 5 stupňů, přičemž současně s tím dojde k rozšíření důvodů pro odvolání představených, k němuž bude docházet, pokud představený nedosáhne při hodnocení některého ze tří nejlepších stupňů hodnocení v rámci nové pětistupňové škály,
- dále se změny týkají možnosti a charakteru opravných prostředků v případě, že zaměstnanec či představený s výsledky hodnocení nesouhlasí,
- navrženo je též snížení počtu oborů státní služby, které bude možné stanovit pro služební místo, redukce by měla být na 3 obory státní služby pro referenty a maximálně 4 obory státní služby v případě představených, což by v některých případech mohlo kromě jiného usnadnit obsazování služebních míst,
- dále obsahuje novela drobné úpravy technického rázu.
Během tří let od účinnosti zákona o státní službě se podařilo do značné míry naplnit cíle, jež byly s přijetím zákona spojeny, tedy posílení transparentnosti fungování státní správy, depolitizaci a profesionalizaci státní správy.
Hlavním cílem novely zákona o státní službě je reagovat na zkušenosti z dosavadní praxe a pokračovat ve vytváření vhodných podmínek pro hlubší profesionalizaci státní služby při současném posílení flexibility a operativnosti administrativních procesů. Uvedená opatření směřují nejen k posílení státní správy z hlediska transparentnosti a profesionality, ale současně také k posílení atraktivity a konkurenceschopnosti státní správy coby významného zaměstnavatele na českém trhu práce.