18. 11. 2024
Zvýšit atraktivitu technických oborů pro mladé lidi pomohl tříletý projekt Střední školy technické v Mostě. Mimo jiné přispěl ke zlepšení úrovně znalostí studentů v oblasti matematiky a posílení jejich digitální zdatnosti.
Záměrem projektu, kterým prošlo na 150 žáků prvního a druhého stupně základních škol a Střední školy technické (SŠT) Mos
t, a také šest desítek pedagogických pracovníků, bylo zlepšení schopnosti učit se a motivovat ke studiu oborů spojených s technikou.
„Projekt vznikl na základě spolupráce naší střední školy s Krajskou hospodářskou komorou Ústeckého kraje a Přírodovědeckou fakultou Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Reagoval na problém nabídky současného vzdělávacího systému u absolventů technických oborů, která nekoresponduje s poptávkou trhu práce, respektive poptávkou zaměstnavatelů,“ vysvětluje Karel Vokáč, ředitel SŠT v Mostě.
Dlouhodobě se podle jeho slov snižuje zájem žáků o studium tohoto zaměření, zatímco poptávka po jejich absolventech roste. S ohledem na vývoj v oblasti přírodních věd, technologií, techniky a matematiky by se přitom měl počet studentů technických oborů stále navyšovat.
Výuka techniky může být zajímavější
„To ale není lehký úkol. Proto byli do realizace projektu, tvorby a ověření vzdělávacích programů zapojeni odborníci z různých oblastí a oborů. Cílem bylo zatraktivnit na základních školách náborové činnosti pro žáky, polytechnickou výchovu a spolupráci škol s institucemi neformálního a zájmového vzdělávání. To vše pak vedlo ke zvýšení motivace a kompetencí žáků ke studiu na středních školách technického směru,“ upřesňuje ředitel školy.
Základní školy představují klíčové prostředí, kde se formuje přístup žáků ke vzdělání, a tedy i jeho dalšímu stupni. Proto byla v projektu navázána úzká spolupráce mezi SŠT Most a základními školami. Tato spolupráce podle ředitele průmyslovky přispěla k lepší připravenosti žáků, kteří nastoupili ke středoškolskému studiu.
„I naše škola se potýká s předčasnými odchody žáků ze vzdělávání, a to mimo jiné proto, že si vyberou nevhodný obor nebo jim chybí vstupní kompetence ze základních škol. Žáci mívají negativní postoj k nepříliš oblíbeným předmětům, jako je matematika nebo fyzika, protože pojetí jejich výuky a abstraktní výklad u nich vytváří obavy ze složitosti a náročnosti těchto předmětů,“ vysvětluje ředitel školy. Proto si žáci vybírají střední školy tak, aby se vyhnuli přírodním vědám, nebo jim chybí schopnosti a dovednosti k úspěšnému zvládnutí studia na střední škole technického směru.
Odstraňují překážky ve vzdělávání
Projekt dále řešil překážky ve vzdělávání žáků se speciálními potřebami a oblast duševního zdraví žáků, především poruch pozornosti a učení. Byly využívány nejnovější poznatky z oblasti neurověd, které byly implementovány do vzdělávacích programů. „Aktuálně se škola v souvislosti s nárůstem kognitivních, psychických a výchovných problémů žáků, který je zaznamenán po celé ČR i ve světě, věnuje mnoha aktivitám v oblasti podpory duševního zdraví žáků a preventivních a psychosociálních aktivit,“ dodává Barbora Kabíčková, která je projektovou manažerkou SŠT.
Tyto aktivity škola realizuje jak v rámci výuky, tak v rámci volnočasových aktivit. Projekt propojil školu s různými odborníky na problematiku duševního zdraví, z nichž někteří se stali jejími spolupracovníky a stále se podílejí na každodenním chodu školy.
Na všechny cílové skupiny měl projekt dle výsledků pilotního testování žádoucí dopad. Byl přínosem nejen pro školu a žáky, ale rovněž pro žáky spolupracujících základních škol, kterým napomohl v cestě za lepším uplatněním na trhu práce. Využití zábavných a dobrodružných prvků ve vzdělávání vedlo k efektivnějšímu působení na žáky. Získali tak pozitivnější přístup k dosud nepopulárním předmětům.
SŠT Most projektové nástroje využívá i nadále, aby podpořila přirozený zájem žáků o poznávání techniky a technického prostředí. Pokračuje ve spolupráci se základními školami, jejichž žáci SŠT navštěvují a absolvují zde popularizační a vzdělávací aktivity.
„Dotace pomohla také vybavit školu potřebnými didaktickými pomůckami a technologiemi,“ pochvaluje si Barbora Kabíčková.
Celý článek naleznete na stránkách
Deníku.cz.
Podrobnosti k projektům příjemce: "
Zábavou k odbornému vzdělávání: Podpora rovnováhy mezi formálním a neformálním učením jako nástroj k otevřené mysli žáka i pracovníka na cestě k odbornému vzdělávání" v
Mapě projektů.