24. 3. 2025
Podle závěrů kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) kampaně Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) spojené s propagací evropských dotačních programů přispěly ke zvýšení povědomí veřejnosti o podpořených projektech i samotných evropských fondech. Kontrola se týkala období 2014–2020, ve kterém MMR podpořilo díky IROP 12 715 projektů za 163 miliard korun. NKÚ nezjistil porušení pravidel nastavených pro čerpání prostředků na publicitu a propagaci evropských fondů a podpořených projektů.
Díky Integrovanému regionálnímu operačnímu programu (IROP) v období 2014–2020 vzniklo 142 pracovišť zdravotní péče, došlo k navýšení kapacit sociálních služeb o 24 512 klientů, přibylo 1 951 sociálních bytů a 412 pracovních úvazků pro osoby ze znevýhodněných skupin. V oblasti vzdělávání IROP podpořil 373 mateřských školek, 1 930 základních škol a 544 středních škol. 71 764 českých domácností má s jeho přispěním energeticky úspornější bydlení a zdroj energie jich změnilo 2 580. Podařilo se také revitalizovat 137 památek. Celkem 912 elektro nebo CNG autobusů, trolejbusů a tramvají posílilo čistou mobilitu ve veřejné dopravě. Rekonstrukcí prošlo přes tisíc kilometrů silnic II. a III. třídy. Cyklisté mohou využívat 309 kilometrů nových cyklostezek. Ve veřejné správě funguje 420 nových informačních systémů. Další projekty vznikají díky podpoře z následujícího programového období.
S ohledem na množství projektů a jejich přínos pro obce, města, kraje i jednotlivce se MMR snažilo o maximální podporu programu s využitím širokého spektra komunikačních kanálů včetně hromadných sdělovacích prostředků nebo sociálních sítí, a to směrem ke všem cílovým skupinám. MMR v tomto případě postupovalo podle požadavků EU. Každý členský stát má zajistit co možná nejširší mediální pokrytí s použitím různých forem a metod komunikace na vhodné úrovni. Finance na tyto aktivity byly podle NKÚ využity účelně. Kampaně ministerstva v uvedeném období opakovaně získaly bronzová, stříbrná a zlatá ocenění odborné veřejnosti v rámci soutěže reklamní a marketingové efektivity Effie Czech Republic, kterou pořádá Asociace komunikačních agentur. Stříbro ministerstvo získalo i v rámci soutěže
Impact Czech Awards, která oceňuje jasné a relevantní strategie, svěží kreativní myšlenky, atraktivní profesionální provedení i prokazatelné výsledky.
Pro nákup propagačních předmětů, stejně jako pro většinu dalších marketingových aktivit, využívá MMR dynamické nákupní systémy (DNS). Konkrétně DNS pro nákup propagačních předmětů IROP byl zaveden v roce 2019, v rámci jednotlivých minitendrů dostává MMR mezi 2–6 nabídkami. Rozhodnutí o tom, zda dodavatel podá nabídku, záleží čistě na něm a k podání nabídky jej nelze nijak nutit, ani zařazení do DNS jej k podání nabídky nezavazuje. Zároveň existence jediné nabídky není důvodem proto, aby nemohla být vybrána a s dodavatelem uzavřena smlouva. DNS jsou otevřené pro všechny dodavatele, kteří splní kvalifikaci a MMR jen uvítá, pokud se jejich okruh do budoucna rozšíří.
K veřejným zakázkám na fotografa, realizovaným v průběhu kontrolovaného období formou veřejných zakázek malého rozsahu nebo nadlimitní veřejné zakázky, MMR uvádí, že jeho postup byl plně v souladu s platnými právními předpisy a skutečnost, že dodavatel už v minulosti obdobnou zakázku pro zadavatele realizoval, není důvod pro jeho vyloučení.