24. 2. 2025
Záchranáři v Pardubickém kraji mají dvojí jistotu. Pokud by v jejich hlavním středisku nastaly jakékoli problémy, mají připravenou náhradní komunikační variantu. Záložní operační středisko v Chrudimi je k dispozici pět let a vzniklo i díky mnohamilionové podpoře z prostředků fondů EU.
Bezproblémový příjem volání na tísňovou linku, i v případě potíží v hlavním středisku v Pardubicích, od roku 2020 zajišťuje chrudimské rezervní centrum Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje.
Hlavní operační středisko pro Pardubický kraj mají zdravotničtí záchranáři v krajské metropoli, v Pardubicích. V jedenáct kilometrů vzdálené Chrudimi před pěti lety vzniklo, spolu s novou výjezdovou stanicí, středisko záložní.
Vyrostlo s přispěním peněz z
fondů Evropské unie. Celkem činily schválené finanční prostředky na projekt téměř 24,5 milionu korun, evropské dotace pokryly bezmála 21 milionů.
Pomáhalo už několikrát
Chrudimské rezervní stanoviště si za dobu svého fungování vyzkoušelo ostrý provoz už vícekrát. „Slouží zejména v případě, když dojde k výpadku technologií nebo k nějakému ohrožení fungování operačního střediska v Pardubicích,“ uvedla tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Alena Kisiala. Záložní místo zajišťuje lidem, kteří se ocitnou v nouzi, jistotu, že se vždy dovolají záchranářům. „Nesmí se stát, že by tísňová linka byla například kvůli technickým problémům nedostupná,“ řekla Kisiala.
Zdravotničtí operátoři jej využili například v době rekonstrukce centrálního střediska v Pardubicích, kdy v chrudimském pracovišti fungovali několik měsíců. „K neplánovanému přesunu jsme se museli uchýlit třeba také zhruba před půl rokem, kdy nad ránem došlo v Pardubicích k výpadku technologií,“ uvedla tisková mluvčí.
V chrudimském záložním místě mají záchranáři k dispozici moderní technologie. Jejich součástí jsou čtyři pracovní pulty s počítači, dotykovou obrazovkou, radiostanicemi a záložními telefony. Dva pracovní pulty obsluhují tzv. call-takeři, kteří přijímají hovory na tísňové lince, a dva pracovní pulty slouží dispečerům, kteří vysílají výjezdové posádky a průběžně je informují o vývoji situace. Informace dispečeři zasílají členům posádek do speciálních tabletů, ve kterých si zdravotníci mohou vyhledat například i historii pacienta, ke kterému jedou. „V případě potřeby jsou ale i dispečeři schopni přijmout a obsloužit tísňový hovor,“ řekla mluvčí záchranářů.
Součástí záložní operační stanice je i zázemí pro operátory s kuchyňkou a celý prostor je od zbytku výjezdové stanice oddělen skleněnou stěnou. „Počítače a veškeré systémy jsou identické s těmi, které jsou v Pardubicích. Počítače jsou neustále v pohotovostním režimu, takže při příjezdu jsme schopni je spustit a překlopit si sem server z hlavního střediska. To vše nám umožňuje rychlé a plynulé zahájení práce,“ vysvětlila Kisiala.
Lidé se dovolají vždy
Lidí volajících na tísňovou linku 155 se tak přesun operátorů do Chrudimi nijak nedotkne. „Dojde-li k technickým problémům v hlavním operačním středisku v
Pardubicích, máme pro přesun přichystanou speciální sanitku se sedačkami se sklápěcími pulty a přenosné radiostanice. V průběhu přesunu přijímáme tísňové hovory prostřednictvím mobilních telefonů a posádky na místo vysíláme přímo z vozu. Na případ možného stěhování jsou navíc operátoři pravidelně cvičeni, aby přesně věděli, co mají dělat, a nedošlo k pochybení,“ přiblížila tisková mluvčí.
Záložní prostory v Chrudimi v ulici Dr. Milady Horákové nahradilo již nevyhovující zařízení v chrudimské nemocnici. V současné době má tak Pardubický kraj jedno hlavní operační středisko v Pardubicích, jedno záložní a 18 výjezdových základen. Samozřejmostí je i spolupráce se zdravotnickými záchrannými službami okolních krajů, například, když je potřeba letecká záchranná služba. „K takovým případům vysíláme vrtulník z Hradce Králové a sousedních krajů,“ uvedla Kisiala.
Díky propracované spolupráci záchranných složek v České republice se na tísňovou linku lidé dovolají i v případě, že by k problémům došlo i v záložním místě. „Tehdy by se hovory překlopily na operační střediska okolních krajů nebo na linku 112,“ dodala tisková mluvčí záchranářů.
Celý článek naleznete na stránkách
Deníku.cz.
Podrobnosti k projektu příjemce: "
Rozvoj informačních systémů a technologií ZZS PaK - záložní zdravotnické operační středisko" v
Mapě projektů.